Fødevarestyrelsen opfordrer alle danskere: Husk D-vitaminen i vinterhalvåret

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Om sommeren er solens stråler i Danmark stærke nok til at dække behovet ved kortere ophold i solen midt på dagen, men i vinterhalvåret danner kroppen ikke D-vitamin.

D-vitamin er afgørende for din krops sundhed, især for at styrke knoglerne og understøtte immunforsvaret. Selvom en balanceret kost normalt dækker kroppens behov for næringsstoffer, anbefaler Fødevarestyrelsen et tilskud af D-vitamin til store dele af befolkningen – særligt i vinterhalvåret, hvor solens stråler ikke bidrager til dannelsen af vitaminet.

Fødevarestyrelsen anbefaler følgende:

  • 5-10 mikrogram dagligt i vinterhalvåret (oktober-april):
    • Alle voksne og børn fra 4 år.
  • 10 mikrogram dagligt hele året:
  • 20 mikrogram dagligt kombineret med 800-1000 mg calcium hele året:
    • Personer over 70 år.
    • Personer i plejebolig eller hjemmepleje.
    • Personer med øget risiko for knogleskørhed.

Hvor kommer D-vitamin fra?

D-vitamin dannes primært i huden, når solens UVB-stråler rammer os.

Om sommeren er solens stråler i Danmark stærke nok til at dække behovet ved kortere ophold i solen midt på dagen, men i vinterhalvåret danner kroppen ikke D-vitamin. Derfor er et tilskud nødvendigt for mange.

Læs også: Derfor bør du måske ikke fjerne sukker helt fra kosten, viser forskning

Maden kan også bidrage, men det er svært at få dækket behovet alene via kosten.

Fødevarer som fede fisk (laks, sild og makrel) indeholder store mængder D-vitamin, mens mælk, ost og æg bidrager i mindre grad. Planter indeholder stort set ikke D-vitamin.

Kan du få for meget D-vitamin?

Overdosering af D-vitamin er sjælden, hvis du følger anbefalingerne. EFSA (Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet) vurderer, at op til 100 µg D-vitamin dagligt er sikkert for voksne.

Vær dog opmærksom, hvis du tager flere kosttilskud, da nogle kalktilskud også kan indeholde D-vitamin.

Læs også: Dette sker i din krop, når du spiser hvidløg hver dag

En undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse viser, at knap hver femte dansker uden vitamintilskud mangler D-vitamin om foråret.

Eksperter anbefaler derfor, at flere øger deres indtag af D-vitamin for at sikre bedre knoglesundhed og forebygge mangel i vintermånederne.

LÆS OGSÅ: Godt nyt til alle der elsker air fryers: De er sundere for dig

LÆS OGSÅ: Hemmeligheden bag et yngre udseende: Açaí er mere end en trend

Læs også: Forskere gør overraskende fund: Tropisk frugt kan hjælpe mod skader i tandkødet

Læs også: Drikker du Pepsi Max? Forskere har fundet en bekymrende sammenhæng

Andre Artikler

Disse symptomer i dine fødder kan være tegn på kræft

Modermærkekræft er den mest alvorlige form for hudkræft og kan også opstå på områder af kroppen, der sjældent...

Derfor bør du måske ikke fjerne sukker helt fra kosten, viser forskning

Mange forsøger at undgå sukker helt, men ny forskning tyder på, at en meget restriktiv kost kan have uventede konsekvenser.

Læge blev smittet med ebola – nu er han udskrevet

Mens flere smittes med ebola i DR Congo, er en amerikansk læge kommet sig helt over sygdommen.

Ekstrem varme rammer: Disse lande advarer om sundhedsrisiko

Flere lande har udsendt advarsler om ekstrem varme og opfordrer borgerne til at tage forholdsregler.

Disse symptomer i dine fødder kan være tegn på kræft

Modermærkekræft er den mest alvorlige form for hudkræft og kan også opstå på områder af kroppen, der sjældent...

Derfor bør du måske ikke fjerne sukker helt fra kosten, viser forskning

Mange forsøger at undgå sukker helt, men ny forskning tyder på, at en meget restriktiv kost kan have uventede konsekvenser.

Læge blev smittet med ebola – nu er han udskrevet

Mens flere smittes med ebola i DR Congo, er en amerikansk læge kommet sig helt over sygdommen.