Forskning afslører: Sådan skal du spise for at få en sund alderdom

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Forskere har undersøgt sammenhængen mellem en sund alderdom og forskellige kostplaner. Særligt en bestemt type er associeret med en sund aldring.

Hvis du vil være rask og rørig som 70-årig, er der grund til at tænke over, hvad du putter i munden langt tidligere.

Det viser et nyt studie fra Københavns Universitet lavet i samarbejde med Harvard University og University of Montreal.

Det skriver Københavns Universitet i en pressemeddelelse.

Ingen særlig kostplan

Det nye studie har undersøgt sammenhængen mellem, hvad vi spiser midt i livet og chancerne for en sund alderdom senere med et godt fysisk, kognitivt og mentalt helbred uden kroniske sygdomme. 

Læs også: Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Deres konklusion peger hverken på udvalgte superfoods eller én særlig kostplan:

“En kost med masser af grøntsager, frugt, bælgfrugter samt et lavt til moderat indtag af sunde, animalske proteiner viste en særlig sammenhæng med sund aldring”, siger Marta Guasch-Ferré i pressemeddelelsen.

Hun er lektor på Institut for Folkesundhedsvidenskab og Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research på Københavns Universitet og en af forskerne bag studiet.

Vælg denne kostplan

Forskerne har brugt data fra mere end 105.000 amerikanske mænd og kvinder, der er blevet fulgt gennem mere end 30 år.

Læs også: Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

I den periode har de løbende svaret på spørgeskemaer om, hvad de spiser, og det har været forskernes udgangspunkt for at undersøge sammenhængen mellem otte forskellige kostplaner og et godt helbred som 70-årig. 

Særligt en kostplan, Alternative Healthy Eating Index (AHEI), der er udviklet på Harvard University for at forebygge kroniske sygdomme, viste en sammenhæng med sund aldring.

Det er en kost, der primært består af frugt, grønt, fuldkorn, nødder, bælgfrugter og sundt fedt uden rødt eller forarbejdet kød, sukkerholdige drikkevarer, tilsat salt og raffineret korn.

Alle otte kostplaner, som forskerne undersøgte, viste sammenhæng med sund aldring.

Læs også: Din krop har sandsynligvis ikke nok kalium - og det mærkes på dit blodtryk

“Vores studie viser, det ikke er “one size fits all”, når det kommer til kost og sundhed, og vi ved nu, at der er flere måder at spise sundt på midt i livet for en sund alderdom”, siger Marta Guasch-Ferré.

Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.

Læs også: Har du brug for D-vitamintilskud om sommeren? Her er Sundhedsstyrelsens svar

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.

Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Effekten er reel, men beskeden, og koffeinen har en pris for de søvnfølsomme.

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.