Godt nyt til alle der elsker air fryers: De er sundere for dig

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Airfryers producere kun en brøkdel af den luftforurening, som andre madlavningsmetoder skaber.

Airfryers er kendt for at være både økonomiske og effektive, men nu viser ny forskning, at de også kan være langt sundere.

Ifølge en undersøgelse fra University of Birmingham producerer airfryers en brøkdel af den luftforurening, som andre madlavningsmetoder skaber.

Det skriver Daily Mail

Luftforurening under madlavning

Forskerne sammenlignede fem forskellige madlavningsmetoder – herunder stegning, kogning og airfrying – og målte niveauerne af partikelforurening (PM) og flygtige organiske forbindelser (VOCs) under og efter tilberedningen af kyllingebryst.

Læs også: Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

Resultaterne viste, at pande-stegning var den mest forurenende metode med 92,9 mikrogram PM pr. kubikmeter luft og 260 dele pr. milliard VOCs.

Til sammenligning producerede airfrying blot 0,6 mikrogram PM og 20 dele pr. milliard VOCs, hvilket gør den til den mindst forurenende metode.

LÆS OGSÅ: Så længe må du blive siddende på toilettet

Indendørs luftforurening fra madlavning kan have alvorlige konsekvenser for helbredet.

Læs også: Hun spiste æg hver dag i to uger – her er resultaterne

Ifølge forskerne kan længerevarende eksponering for disse partikler øge risikoen for:

  • Hjertesvigt og hjerte-kar-sygdomme
  • Lungesygdomme som emfysem og bronkitis
  • Astmaanfald og luftvejsinfektioner
  • Øget risiko for kræft og død, især hos sårbare grupper

Professor Christian Pfrang, en af undersøgelsens forfattere, forklarer, at korrekt ventilation i køkkenet – såsom at åbne vinduer eller bruge emhætte – er afgørende for at reducere forureningens virkninger.

Et bæredygtigt valg

Ud over at være mindre forurenende er airfryers også mere energieffektive. Ifølge en undersøgelse fra forbrugerorganisationen Which? kan en airfryer være op til tre gange billigere at bruge end en traditionel ovn, især til mindre måltider.

Emily Seymour, energiredaktør hos Which?, bemærker dog, at besparelserne forsvinder, hvis man laver større portioner, der kræver flere omgange i airfryeren.

Læs også: Supermarkeders indretning kan fremme sundere indkøb, viser nyt studie

For små og hurtige måltider er airfryeren dog et godt alternativ.

Forskerne anbefaler, at man lader ventilationen fortsætte i mindst en time efter madlavning for at reducere ophobningen af partikler i hjemmet.

Dette gælder især for metoder som stegning, der kan efterlade partikler i luften længe efter, maden er færdig.

Airfryers viser sig altså ikke kun at være økonomiske, men også en mere bæredygtig og sundhedsmæssigt fordelagtig måde at lave mad på.

Læs også: Derfor får du lyst til chips, pizza og burger, når du drikker alkohol

LÆS OGSÅ:Din ånde kan redde dit liv – kend tegnene på skjulte sygdomme

LÆS OGSÅ: Michelle Kristensens bedste tips: Fra stresset hamsterhjul til indre ro

Læs også: Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Denne artikel er skrevet og udgivet af Kathrine Frich, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.

Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Effekten er reel, men beskeden, og koffeinen har en pris for de søvnfølsomme.

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.