Læge advarer om et vitamintilskud, der øger risikoen for kræft med op til 30 procent

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Vi forbinder oftest vitaminer med sundhed og velvære, men historien kan faktisk være en helt anden.

Eksperter fra Killing Cancer siger at multivitaminer, som millioner af mennesker tager hver dag, bør vise advarsler på grund af de farer, som nogle af dem kan udgøre.

Det kan nemlig udgøre en risiko for kræft og øge sandsynligheden med op til 30%.

Det skriver Daily Record.

Bombarderer kroppen

Ledet af NHS-onkolog Dr. Mohammad Muneeb Khan siger velgørenhedsorganisationen, at kosttilskud ‘bombarderer kroppen med enorme doser af helt unødvendige næringsstoffer’ – som kan sætte kræftceller i stand til at vokse og formere sig.

Læs også: Forskere: Disse kosttilskud kan være nødvendige for ældre

Naturlige vitaminer, der findes i fødevarer, udgør i mellemtiden ingen fare, fordi de optages langsomt, og kroppen tager kun det, den har brug for, før resten skylles ud.

På den anden side ‘oversvømmer’ syntetiske piller blodbanen med op til det dobbelte af den anbefalede daglige dosis af næringsstoffer, og bliver en ‘superfood’ til kræftsygdomme – hævder lægen.

LÆS OGSÅ: Spot tarmkræft i tide: Kend de 5 vigtigste symptomer

Kræftceller på speed

Multivitamintilskud kan også øge risikoen for at udvikle andre kræftformer såsom prostatacancer, tarmkræft og brystkræft, tilføjede organisationen.

Læs også: Disse fødevarer kan støtte dit syn i hverdagen

“Disse små organiske forbindelser er så talrige, at vores organer kæmper for at bruge dem, og de efterlades i realiteten til at flyde rundt i kroppen. Problemet er, at disse overskydende multivitaminer er let tilgængelige til at fodre de hundredvis af kræftceller, der bliver lavet i vores krop hver dag”, siger Dr. Mohammad Muneeb Khan og fortsætter:

“Normalt har vores krop evnen til at ødelægge disse kræftceller effektivt, men dette bliver en udfordring, når de er godt fodret og i stand til at stige i antal hurtigt. Forestil dig hundredvis af glubende små Pac-mans, der løber rundt og sluger alt og derefter formere sig i antal eksponentielt over tid, indtil de er i stand til fuldstændigt at overskride vores krops anti-cancer-forsvar, såsom immunsystemet”.

Banebrydende studie

I modsætning til deres syntetiske modstykker er naturlige vitaminer ‘låst inde’ i maden, hvor kun en brøkdel bliver nedbrudt og absorberet, før ufordøjet mad udskilles – typisk indenfor 24 timer.

Men ved at være koncentreret absorberes kosttilskud hurtigt og let, hvilket efterlader et overskud af vitaminer, der cirkulerer i blodet og bare venter på at blive ‘spist’ af kræftceller, før de kan behandles eller udskilles.

Læs også: Kartofler, ris eller pasta? Her er det sundeste valg

Et banebrydende studie af kræftrisikoen ved multivitamintilskud begynder næste år og involverer KCK i samarbejde med et amerikansk universitet.

“Men vi er nødt til at handle nu ved at øge bevidstheden om de potentielle farer, og der er ingen bedre måde at gøre dette på end at tvinge producenterne til at placere en fremtrædende, videnskabsstøttet advarsel på hver pakke”, siger Dr. Khan.

Artiklen er baseret på informationer fra Pensionist.

LÆS OGSÅ: 7 tegn på kræft, du bør være opmærksom på

Læs også: Disse drikke kan holde kroppen hydreret længere end vand

LÆS OGSÅ: Højde kan påvirke din kræftrisiko – her er hvorfor

Læs også: Hvad er bedst for musklerne? Forskere sammenligner protein fra dyr og planter

Andre Artikler

Forskere finder tegn på lungekræft mere end fem år før sygdommen opdages

Forskere har fundet et blodspor, der kan afsløre øget risiko for lungekræft flere år før sygdommen normalt bliver opdaget.

Forskere: Disse kosttilskud kan være nødvendige for ældre

Mange tager kosttilskud for at holde sig sunde, men forskning viser, at det langt fra altid er nødvendigt.

Disse fødevarer kan støtte dit syn i hverdagen

Mange timer foran skærme, tør luft og stigende alder kan belaste øjnene mere, end man tror.En varieret...

Kartofler, ris eller pasta? Her er det sundeste valg

Kartofler, ris og pasta er meget populære fødevarer, men der er stor forskel på deres næringsværdi. Dette er den sundeste.

Forskere finder tegn på lungekræft mere end fem år før sygdommen opdages

Forskere har fundet et blodspor, der kan afsløre øget risiko for lungekræft flere år før sygdommen normalt bliver opdaget.

Forskere: Disse kosttilskud kan være nødvendige for ældre

Mange tager kosttilskud for at holde sig sunde, men forskning viser, at det langt fra altid er nødvendigt.

Disse fødevarer kan støtte dit syn i hverdagen

Mange timer foran skærme, tør luft og stigende alder kan belaste øjnene mere, end man tror.En varieret...