Ny forskning: Én forælder har markant større indflydelse på barnets vægt

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Vi ved, at overvægt ofte går i arv, men nye forskningsresultater viser, at det ikke er ligemeget, hvilken af forældrene der har ekstra kilo på sidebenene.

Forskere har længe vidst, at genetiske faktorer spiller en rolle i, om børn udvikler overvægt.

Men nu har britiske forskere fra University College London dykket dybere ned i, hvordan netop forældrenes gener påvirker barnets vægt – og resultatet peger i én retning.

Studiet omfattede data fra mere end 2.600 britiske familier, hvor forskerne målte børns BMI, kostvaner og gener på tværs af barndommen og teenageårene.

Det overraskende var ikke, at børn af overvægtige forældre oftere selv blev overvægtige. Det chokerende var, hvilken af forældrene der havde den største indflydelse.

Læs også: Diætist anbefaler: Dette bør du spise før flyrejsen

Forskellen mellem mor og far

Analysen viste, at begge forældres BMI og genetik påvirker barnets vægt – men ikke på samme måde.

Når det gælder fædres indflydelse, ser det primært ud til at handle om gener, som barnet rent faktisk arver.

Så er far overvægtig, og barnet arver hans gener, så øges risikoen for selv at blive overvægtig.

Men når det gælder mødrene, er billedet anderledes – og mere komplekst.

Læs også: Eksperter advarer mod ukritisk brug af magnesiumtilskud

Her viste forskningen, at selv ikke-arvede gener fra moren kunne påvirke barnets vægt.

Mødres gener kan indirekte forme barnets miljø, allerede fra graviditeten og videre gennem opvæksten.

Det kan handle om alt fra kostvaner og livsstil til måden, moren agerer i hverdagen.

Det fænomen kaldes “genetisk opdragelse”, hvor forælderens gener påvirker miljøet snarere end selve arvemassen.

Læs også: Sådan påvirker mørk chokolade hjertet ifølge kardiologer

Ikke skyld, men forståelse

Forskningen handler ikke om at pege fingre ad mødre, understreger forskerne bag.

Det handler derimod om at forstå, hvordan man bedst støtter familier i at bryde den onde cirkel af overvægt.

For eksempel ved at målrette sundhedsindsatser mod mødre under graviditet eller tidligt i barnets liv.

Ifølge forskerne kan tidlige indsatser, der fokuserer på mors sundhed og livsstil, have langvarige positive effekter for barnets sundhed.

Læs også: Hvor meget alkohol er sikkert? Nyt studie giver et klart svar

Artiklen er baseret på informationer fra The Sun.

Læs også: 1,5 millioner mennesker undersøgt: Disse drikke kan være forbundet med leverkræft

Andre Artikler

Diætist anbefaler: Dette bør du spise før flyrejsen

Små valg ved morgenbordet kan gøre en stor forskel i luften. Det mener en ekspert i mave- og tarmsundhed.

Eksperter advarer mod ukritisk brug af magnesiumtilskud

Mange tager magnesium i håbet om bedre søvn og mindre stress, men eksperter advarer om, at tilskuddet langt fra er nødvendigt for alle.

Tidlige tegn på kræft, du bør tage alvorligt

Tidlig opdagelse af kræft kan gøre behandlingen mere overskuelig og forbedre mulighederne for et godt forløb.Der findes...

Et dagligt glas juice eller smoothie kobles til lavere depression

En enkel kostændring kan hænge sammen med bedre mental trivsel, viser et nyt studie.

Diætist anbefaler: Dette bør du spise før flyrejsen

Små valg ved morgenbordet kan gøre en stor forskel i luften. Det mener en ekspert i mave- og tarmsundhed.

Eksperter advarer mod ukritisk brug af magnesiumtilskud

Mange tager magnesium i håbet om bedre søvn og mindre stress, men eksperter advarer om, at tilskuddet langt fra er nødvendigt for alle.

Tidlige tegn på kræft, du bør tage alvorligt

Tidlig opdagelse af kræft kan gøre behandlingen mere overskuelig og forbedre mulighederne for et godt forløb.Der findes...