Forskere fra Mayo Clinic i USA har undersøgt 48 personer med inflammatorisk tarmsygdom og lave niveauer af D-vitamin.
Deltagerne fik D-vitamin hver uge i 12 uger, ifølge studiet publiceret i Cell Reports Medicine.
Undervejs analyserede forskerne blodprøver og afføringsprøver for at se, hvordan kroppen reagerede på bakterier i tarmen.
Målet var at forstå, hvordan immunforsvaret og tarmens bakterier påvirker hinanden.
Læs også: Hverdagens sukkerfælde kan ramme din lever
Ændringer i kroppen
Efter forløbet fandt forskerne tegn på ændringer i immunforsvaret.
Niveauet af et stof, der forbindes med beskyttelse i kroppen, steg, mens et andet stof, som ofte forbindes med inflammation, faldt.
Forskerne så også tegn på, at nogle immunceller blev mere aktive. De celler hjælper normalt kroppen med at holde betændelse under kontrol.
Ifølge SciTechDaily kan resultaterne derfor pege på, at D-vitamin kan støtte en bedre balance mellem immunforsvaret og bakterierne i tarmen.
Læs også: Ny debat om hvidt brød: Det bekymrer flere sundhedseksperter
Resultaterne er usikre
Forskerne understreger dog, at studiet var lille, og at resultaterne derfor ikke beviser, at D-vitamin alene forbedrer sygdommen.
Der blev også set forbedringer i deltagernes sygdomsaktivitet og tegn på mindre inflammation, men forskerne mener, at der er behov for større undersøgelser.
D-vitamin kan muligvis spille en rolle i behandlingen af inflammatoriske tarmsygdomme i fremtiden.
Kilder: SciTechDaily og Cell Reports Medicine.
Læs også: Disse fødevarer kan støtte en skarp hjerne gennem livet
Læs også: Mange spiser vandmelon om sommeren – forskning peger på flere fordele