Sådan får junkfood-reklamer børn til at spise mere

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Det kræver ikke mere end få minutter foran skærmen, før børn begynder at spise mere, end de har brug for.

En ny undersøgelse viser, at selv reklamer, hvor der ikke bliver vist mad, kan få børn til at snacke løs.

Nu advarer forskere om, at markedsføring af junkfood er langt mere snedig og effektiv, end mange tror.

Børn reagerer kraftigt på kort reklameeksponering

Foto Shutterstockcom

Undersøgelsen viste, at børn mellem 7 og 15 år spiste i gennemsnit 130 ekstra kalorier i løbet af dagen efter at have set reklamer for usunde fødevarer i bare fem minutter.

Læs også: Svensk studie: Disse madvarer kan forsinke demens i årevis

Alle typer medier påvirker appetitten

Foto Shutterstockcom

Det havde ingen betydning, om reklamerne blev vist på tv, sociale medier, radio eller på plakater i gadebilledet. Effekten var den samme: børnene spiste mere bagefter.

Logoer har samme effekt som billeder af mad

Foto Shutterstockcom

Det mest overraskende fund var, at reklamer kun med brand-logoer og farver havde næsten samme effekt på børnenes spisevaner som reklamer, hvor maden blev vist direkte.

Børn i alderen 7-15 år er særligt sårbare

Foto Shutterstockcom

Det er netop denne aldersgruppe, som er ekstra modtagelig over for visuel og auditiv påvirkning, fordi deres evne til at modstå reklamer endnu ikke er færdigudviklet.

Børn med højere bmi spiste endnu flere kalorier

Foto Shutterstockcom

Børn med højere kropsvægt reagerede kraftigere på reklamerne og spiste endnu flere kalorier end deres jævnaldrende med lavere bmi.

Læs også: 70 % færre depressive symptomer: Forskere peger på uventet forklaring

Reklamerne øgede både snack- og måltidsindtag

Foto Shutterstockcom

Det var ikke kun snacks, der blev spist flere af. Også mængden af mad til frokost steg mærkbart, når børnene havde set reklamer for junkfood.

Børnenes sociale baggrund spillede ingen rolle

Foto Shutterstockcom

Effekten var den samme uanset børnenes sociale status eller bopæl. Alle børn blev påvirket af reklamerne.

Også lydreklamer havde markant effekt

Foto Shutterstockcom

Selv reklamer uden billeder, som podcasts og radio, fik børnene til at spise mere, hvilket gør lydbaseret markedsføring særligt bekymrende.

Forskere kræver globale stramninger

Foto Shutterstockcom

På baggrund af resultaterne efterlyser forskerne strammere og globale regler for reklamer rettet mod børn, også dem, der kun viser logo og ikke mad.

Læs også: Ny diæt overrasker forskere: Slår medicin mod irritabel tyktarm

Markedsføring kan være en skjult faktor bag børns overvægt

Undersøgelsen understreger, at madmarkedsføring – også i de mere subtile former – kan være en skjult årsag til overvægt hos børn og unge.

Artiklen er baseret på informationer fra News Medical

Læs også: Oppustet mave? Her er 13 overraskende ting, der måske kan hjælpe dig lige nu

Andre Artikler

Fedt på denne kropsdel kan ifølge forskning styrke dit hjerte

Ikke alt fedt på kroppen har samme effekt på helbredet. Forskere har fundet en overraskende forskel, hvoraf noget fedt er sundere end andet.

Blindhed kan nu forudsiges med ny teknologi – flere år i forvejen

Et nyt gennembrud i øjenforskningen viser, hvordan kunstig intelligens kan forudsige, hvem der risikerer at miste synet –...

Sådan kan 20-20-20-reglen gøre dine øjne mindre skærmtrætte

Mange af os tilbringer det meste af dagen foran en skærm, hvad enten det er computer, tablet eller...

Kylling med vindruer – mærkelig kombi, genial smag

Hvis du leder efter en nem, sund og anderledes ret, der kombinerer det salte fra kylling med det søde fra vindruer, så er denne opskrift lige noget for dig.

Fedt på denne kropsdel kan ifølge forskning styrke dit hjerte

Ikke alt fedt på kroppen har samme effekt på helbredet. Forskere har fundet en overraskende forskel, hvoraf noget fedt er sundere end andet.

Blindhed kan nu forudsiges med ny teknologi – flere år i forvejen

Et nyt gennembrud i øjenforskningen viser, hvordan kunstig intelligens kan forudsige, hvem der risikerer at miste synet –...

Sådan kan 20-20-20-reglen gøre dine øjne mindre skærmtrætte

Mange af os tilbringer det meste af dagen foran en skærm, hvad enten det er computer, tablet eller...