De populære vægttabsmedicin kan måske mindske alkoholmisbrug

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Ny forskning antyder, at populære slankemidler kan reducere alkoholmisbrug – men er det løsningen, vi har ventet på?

Et nyt, omfattende studie antyder, at midler som Ozempic og Wegovy kan mindske risikoen for alkoholrelaterede indlæggelser.

Hvis resultaterne holder stik, kan det revolutionere behandlingen af alkoholmisbrug.

Men forskerne understreger, at vi stadig mangler afgørende svar.

Færre indlæggelser

Den seneste undersøgelse, udført af forskere fra University of Eastern Finland, har gransket data fra næsten 230.000 svenske patienter med alkoholmisbrug.

Læs også: Tidlige tegn på kræft, du bør tage alvorligt

Blandt disse havde omkring 7.000 også taget vægttabsmedicin.

Patienter, der anvendte GLP-1-medicin, havde en lavere risiko for at blive indlagt med alkoholrelaterede helbredsproblemer.

Især patienter, der brugte semaglutid (den aktive ingrediens i Ozempic og Wegovy), havde den laveste risiko.

Brugere af liraglutid (som findes i Saxenda) havde også en reduceret risiko, omend i mindre grad.

Læs også: Gennembrud for millioner nyrepatienter: Medicin viser ny effekt

Til gengæld viste traditionel medicin mod alkoholafhængighed kun en begrænset effekt på antallet af hospitalsindlæggelser.

Kan medicinen mindske trangen til alkohol?

Jørgen Bramness, rusmiddelsforsker, professor ved UiT Norges arktiske universitet og seniorforsker ved den norske sundhedsstyrelse, Folkehelseinstituttet, kalder studiet solidt.

Han ser det som endnu en bekræftelse på, at GLP-1-lægemidler kan have en effekt på alkoholforbrug.

Han mener, at en af de mest interessante aspekter ved denne forskning er, at medicinen kan hjælpe os med at forstå mekanismerne bag afhængighed.

Læs også: Ringen for ørerne kan være et tidligt faresignal

Jørgen Bramness spekulerer i, om medicinens effekt primært skyldes en reduktion af trangen til alkohol, ligesom den reducerer appetitten efter mad.

For nogle kan alkoholtrang være en ukontrollerbar impuls – en mekanisme, vi stadig ved for lidt om.

Kræver flere studier

Selvom det nye studie er lovende, har det sine begrænsninger.

Da det er et observationsstudie, kan forskerne ikke konkludere med sikkerhed, at vægttabsmedicinen er den direkte årsag til den lavere risiko for alkoholrelaterede indlæggelser.

Læs også: Derfor fraråder eksperter mikrodosering af GLP-1-medicin

Måske var patienterne, der tog medicinen, på andre måder anderledes end dem, der ikke gjorde.

For at få et klart svar kræves kliniske forsøg, hvor patienter randomiseres til enten at få GLP-1-medicin eller placebo.

Kun sådan kan forskere afgøre, om medicinen faktisk er en effektiv behandling mod alkoholisme.

Artiklen er baseret på informationer fra Videnskab.dk.

Læs også: Populær mavesyremedicin kan give problemer, når du forsøger at stoppe

Andre Artikler

Eksperter advarer mod ukritisk brug af magnesiumtilskud

Mange tager magnesium i håbet om bedre søvn og mindre stress, men eksperter advarer om, at tilskuddet langt fra er nødvendigt for alle.

Tidlige tegn på kræft, du bør tage alvorligt

Tidlig opdagelse af kræft kan gøre behandlingen mere overskuelig og forbedre mulighederne for et godt forløb.Der findes...

Et dagligt glas juice eller smoothie kobles til lavere depression

En enkel kostændring kan hænge sammen med bedre mental trivsel, viser et nyt studie.

Tarmfloraen i spædbarnsalderen kan hænge sammen med udviklingen af autisme og ADHD

Ny forskning undersøger, hvordan forhold ved fødslen og bakterier i tarmen kan hænge sammen med børns udvikling.

Eksperter advarer mod ukritisk brug af magnesiumtilskud

Mange tager magnesium i håbet om bedre søvn og mindre stress, men eksperter advarer om, at tilskuddet langt fra er nødvendigt for alle.

Tidlige tegn på kræft, du bør tage alvorligt

Tidlig opdagelse af kræft kan gøre behandlingen mere overskuelig og forbedre mulighederne for et godt forløb.Der findes...

Et dagligt glas juice eller smoothie kobles til lavere depression

En enkel kostændring kan hænge sammen med bedre mental trivsel, viser et nyt studie.