Disse 10 madvarer kan reducere risikoen for demens med 53 procent

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Tænk at miste minderne om ens nærmeste eller gradvist glemme dele af sig selv! Det er blandt de mest frygtelige konsekvenser ved demens. Men en ny diæt lover nu at kunne reducere risikoen markant.

En undersøgelse, foretaget af forskere fra blandt andet Rush University Medical Center i USA, viser, at særligt udvalgte fødevarer kan mindske risikoen for demens med hele 53 procent, hvis de indgår som en fast del af kosten. Den såkaldte MIND-diæt hjælper hjernen med at holde sig i topform. Dog er der også enkelte madvarer, som helt bør undgås, da de kan øge risikoen for demens.

Hvilke madvarer bør undgås?
For at optimere hjernens sundhed, peger forskerne på fem madvarer, som bør begrænses. Disse inkluderer rødt kød, smør, ost, slik og kager, som bør holdes på et minimum, da deres høje indhold af blandt andet sukker og usunde fedtstoffer kan påvirke hjernefunktioner negativt. Derudover bør man undgå friteret mad, som er kendt for sit høje indhold af skadelige transfedtsyrer.

De 10 sunde madvarer
Ifølge MIND-diæten er der især 10 madvarer, som styrker hjernen og kan beskytte mod demens:

  1. Bladgrøntsager: Spinat, grønkål og andre mørkegrønne grøntsager bør indtages mindst seks gange om ugen.
  2. Andre grøntsager: Stræb efter en daglig varieret mængde grøntsager, særligt farverige typer som peberfrugter og tomater.
  3. Bær: Blåbær og jordbær mindst to gange om ugen, da disse bær er fyldt med antioxidanter, der beskytter hjernecellerne.
  4. Nødder: En håndfuld nødder, specielt mandler og valnødder, da de er meget sunde, mindst fem gange om ugen.
  5. Fuldkorn: Havre, brune ris og quinoa bør indgå i kosten dagligt.
  6. Fisk: Især fed fisk som laks, makrel og sardiner mindst én gang om ugen.
  7. Fjerkræ: Kylling eller kalkun mindst to gange om ugen.
  8. Bønner: Bælgfrugter som linser og kikærter flere gange om ugen.
  9. Olivenolie: Brug olivenolie som den primære fedtkilde, fremfor smør og kokosolie.
  10. Vin: Et enkelt glas rødvin om dagen kan faktisk hjælpe med at beskytte hjernen, så længe man holder sig til Sundhedsstyrelsens retningslinjer.

Er vin virkelig sundt for hjernen?
Det kan virke overraskende, men et moderat forbrug af rødvin kan have beskyttende egenskaber for hjernen. Steen Hasselbalch, professor og overlæge på Nationalt Videnscenter for Demens, påpeger til B.T., at “Jeg synes, det er mærkeligt, men det ser ud til, at et let til moderat alkoholforbrug kan beskytte hjernen. Altså, at det at drikke ingenting er værre end at have et let forbrug af alkohol”. Rødvin kan altså være med til at reducere risikoen for demens, så længe man drikker med måde.

Læs også: Dine plejeprodukter kan gemme skjulte kemikalier - selv dem mærket "fri for phthalater"

Balanceret kost er stadig vigtig
Selvom disse 10 madvarer kan hjælpe med at beskytte hjernen, understreger forskerne, at man ikke udelukkende skal leve af dem. En varieret kost er stadig afgørende for et sundt helbred.

Artiklen er baseret på informationer fra B.T. og The Telegraph.

Læs også: Dine negle afslører mere om dit helbred end du tror: disse tegn bør du kende

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Effekten er reel, men beskeden, og koffeinen har en pris for de søvnfølsomme.

Dine plejeprodukter kan gemme skjulte kemikalier – selv dem mærket “fri for phthalater”

85 procent af 113 hverdagsprodukter indeholdt umærkede stoffer med mistanke om sundhedsrisici, viser nyt studie.

Dine negle afslører mere om dit helbred end du tror: disse tegn bør du kende

Farve, form og små linjer på neglepladen kan pege på alt fra jernmangel til leversvigt.

Psykolog afslører spørgsmål, der kan afsløre narcissistiske træk

At opføre sig egoistisk en gang imellem er ikke det samme som at være narcissist. Ifølge en psykolog...

Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Effekten er reel, men beskeden, og koffeinen har en pris for de søvnfølsomme.

Dine plejeprodukter kan gemme skjulte kemikalier – selv dem mærket “fri for phthalater”

85 procent af 113 hverdagsprodukter indeholdt umærkede stoffer med mistanke om sundhedsrisici, viser nyt studie.

Dine negle afslører mere om dit helbred end du tror: disse tegn bør du kende

Farve, form og små linjer på neglepladen kan pege på alt fra jernmangel til leversvigt.