Muligt præparat kan afhjælpe specifik bivirkning ved hurtigt vægttab

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Et nyt studie tyder på, at præparatet Bimagrumab kan modvirke bivirkningerne.

Vægttabsmedicin har taget verden med storm og hjulpet mange overvægtige med at tabe sig.

Men for nogle kommer det store vægttab også med en svækkelse af muskelmassen, og det kan samtidigt føre til en øget risiko for knogleskørhed.

Nu peger ny forskning på, at præparatet Bimagrumab måske kan afhjælpe noget af den risiko, fortæller Ph.d.-studerende, Frederik Duch Bromer, og postdoc, Ph.d. Andreas Lodberg fra Institut for Biomedicin på Aarhus Universitet, som står bag studiet.

Det skriver Aarhus Universitet: Health i en pressemeddelelse.

Læs også: Prøv sæt dig-rejs dig-testen: din score kan afsløre din risiko for tidlig død

“Vi har, som de første i verden, undersøgt, hvordan visse lægemidler påvirker knoglerne, og resultaterne viser, at midlet Bimagrumab er i stand til at øge mængden af knoglevæv samtidig med, at det opbygger muskelmassen, og det kan have stor betydning for de mange mennesker, som i dag er på vægttabsmedicin”.

Hvad er Bimagrumab?

Bimagrumab er udviklet til at behandle muskeltab, men øger samtidig fedtforbrændingen, derfor kan det blive en del af de næste vægttabspræparater på markedet, hvis det bliver godkendt.

Derfor er det relevant at forske i, hvordan netop denne patientgruppe reagerer på præparatet, siger Andreas Lodberg.

“Man anslår, at der i 2035 vil være to milliarder mennesker, der kan kategoriseres som overvægtige, derfor er det også vigtigt, at vi forsker i de præparater, som kommer på markedet til netop den her patientgruppe, så vi får en bedre forståelse af deres langsigtede indvirkning på kroppen”.

Læs også: Kelly Rowland deler sine vigtigste råd til lindring af eksem

Knogleskørhed kan koste patienter og samfund dyrt

Patienter på vægttabsmedicin har ofte haft forløb, hvor vægten er gået op og ned, og det kan bidrage til udviklingen af knogleskørhed.

Når knogler bliver skøre, stiger risikoen for alvorlige brud, som både koster patienter og samfund dyrt.

Derfor kan forskningsresultaterne være godt nyt for patienter på vægttabsmedicin.

Og ifølge Frederik Duch Bromer viser studiet, at Bimagrumab ikke bare modvirker nedbrydningen af knogle- og muskelvæv, men faktisk også fremmer opbygningen af begge dele.

Læs også: Forarbejdet kød står i samme kræftkategori som tobak: Men din risiko er langt mindre

Derudover viste resultaterne også, at Bimagrumab ikke påvirker blodet.

Tilsvarende præparater har ellers tidligere vist sig at øge dannelsen af røde blodlegemer, og det øger risikoen for blodpropper.

Studiet er baseret på mus med både knogleskørhed og nedsat muskelmasse, og præparatet er ved at blive afprøvet i adskillige kliniske fase 2-forsøg.

Andreas Lodberg og Frederik Duch Bromer håber derfor at kunne fortsætte med yderligere forskning, som skal undersøge både de positive resultater og mulige bivirkninger nærmere.

Læs også: Disse 8 tegn kan betyde, at du har type 2-diabetes uden at vide det

Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.

Læs også: Nyresygdom giver sjældent symptomer: 7 tegn du bør kende alligevel

Andre Artikler

Prøv sæt dig-rejs dig-testen: din score kan afsløre din risiko for tidlig død

Et nyt studie af godt 4.000 voksne kobler evnen til at rejse sig fra gulvet direkte til risikoen for at dø tidligt.

Sådan kan fed fisk to gange om ugen påvirke dit hjerte og dine blodkar

American Heart Association anbefaler fed fisk to gange om ugen, og forskningen peger konsekvent på at gevinsten kommer fra fisken, ikke fra kapslen.

Kelly Rowland deler sine vigtigste råd til lindring af eksem

Kelly Rowland har ændret flere vaner i sin hverdag for at håndtere sin hudsygdom.

Sover du altid dårligt den første nat på et nyt sted? Her er den biologiske forklaring

Det er ikke indbildning. Hjernen tænder en indbygget vagt, når du skal sove i uvante omgivelser.

Prøv sæt dig-rejs dig-testen: din score kan afsløre din risiko for tidlig død

Et nyt studie af godt 4.000 voksne kobler evnen til at rejse sig fra gulvet direkte til risikoen for at dø tidligt.

Sådan kan fed fisk to gange om ugen påvirke dit hjerte og dine blodkar

American Heart Association anbefaler fed fisk to gange om ugen, og forskningen peger konsekvent på at gevinsten kommer fra fisken, ikke fra kapslen.

Kelly Rowland deler sine vigtigste råd til lindring af eksem

Kelly Rowland har ændret flere vaner i sin hverdag for at håndtere sin hudsygdom.