Ny forskning afslører uventet risiko hos donorer til fæcestransplantation

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Ny forskning viser, at et specifik forbrug hos donorer kan have afgørende betydning for effekten af fæcestransplantation.

Fæcestransplantation (FMT) er en banebrydende behandlingsmetode, hvor tarmmikrobiota fra en rask donor overføres til en patient.

Nu viser en ny dansk undersøgelse, at donors forbrug af antibiotika indenfor de seneste 12 måneder før donation kan reducere effekten af FMT væsentligt hos patienter med svær diarré grundet infektion med bakterien Clostridioides difficile.

Det skriver Aarhus Universitetshospital i en pressemeddelelse.

Det første studie

Det er første gang, et studie dokumenterer en direkte sammenhæng mellem donorforhold og behandlingsresultat.

Læs også: Gennembrud for millioner nyrepatienter: Medicin viser ny effekt

“Vores resultater viser, at antibiotikaindtag hos donorer inden for et år før donation signifikant nedsætter sandsynligheden for et vellykket behandlingsforløb”, siger professor og ledende overlæge Christian Erikstrup i pressemeddelelsen og fortsætter:

“Den nye viden hjælper os med at udvælge de bedst egnede donorer. Det er nøglen til at sikre både større patientsikkerhed og de bedst mulige behandlingsresultater og i sidste ende redde liv”.

Denne undersøgelse er den første af sin slags, der kortlægger, hvordan donorens baggrund kan have indflydelse på patienters helbred og behandlingsresultater.

Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.

Læs også: Ringen for ørerne kan være et tidligt faresignal

Læs også: Derfor fraråder eksperter mikrodosering af GLP-1-medicin

Andre Artikler

Gennembrud for millioner nyrepatienter: Medicin viser ny effekt

Et nyt studie viser, at et kendt lægemiddel kan hjælpe patienter med kronisk nyresygdom uden diabetes.

Sådan påvirker mørk chokolade hjertet ifølge kardiologer

Mørk chokolade bliver ofte fremhævet som et sundere alternativ til mælkechokolade.Kardiologer peger ifølge Parade på, at den...

Hvor meget alkohol er sikkert? Nyt studie giver et klart svar

En ny undersøgelse udfordrer opfattelsen af, at små mængder alkohol kan være uskadelige.

1,5 millioner mennesker undersøgt: Disse drikke kan være forbundet med leverkræft

En stor international undersøgelse har set nærmere på, om forskellige typer læskedrikke kan påvirke risikoen for leverkræft.

Gennembrud for millioner nyrepatienter: Medicin viser ny effekt

Et nyt studie viser, at et kendt lægemiddel kan hjælpe patienter med kronisk nyresygdom uden diabetes.

Sådan påvirker mørk chokolade hjertet ifølge kardiologer

Mørk chokolade bliver ofte fremhævet som et sundere alternativ til mælkechokolade.Kardiologer peger ifølge Parade på, at den...

Hvor meget alkohol er sikkert? Nyt studie giver et klart svar

En ny undersøgelse udfordrer opfattelsen af, at små mængder alkohol kan være uskadelige.