Ny operationsteknik øger chancen for at overleve

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

En samlet operation kan både redde liv og mindske den psykiske belastning.

Hver 10. kvinde i Danmark rammes af brystkræft i løbet af livet.

Men nu viser forskning, at en ny tilgang til behandlingen ikke blot kan øge chancerne for overlevelse – den kan også forbedre patienternes livskvalitet markant.

Ved at kombinere kræftoperationen med en rekonstruktion af brystet i én og samme operation, undgår patienterne en ekstra tur på operationsbordet.

Det ser ud til at have store fordele.

Læs også: 7 tegn på H. pylori: mavebakterien der kan give mavesår hos halvdelen af os

Én operation i stedet for to

Traditionelt har behandlingen af brystkræft ofte indebåret to separate operationer: først en operation for at fjerne selve kræften, og senere en rekonstruktiv operation for at genopbygge brystet.

Men på Odense Universitetshospital (OUH) og Sygehus Lillebælt ser man nu en markant udvikling, hvor flere patienter får begge indgreb samtidig.

Ifølge Tine Engberg Damsgaard, overlæge og professor i plastikkirurgi ved OUH, er det ikke kun en kosmetisk fordel – det kan faktisk forbedre patientens overlevelseschancer.

“Grunden til, at vi tilbyder markant flere at få lavet en hel eller delvis rekonstruktion af brystet, samtidig med at man fjerner brystkræften, er, at der ved brystbevarende operationer rent faktisk er en overlevelsesgevinst”, fortæller hun til DR.

Læs også: Skal du undgå kalcium for at forebygge nyresten? Det siger evidensen

Bedre chancer for at overleve

At kombinere de to operationer har vist sig at have en reel, positiv effekt på overlevelsesraten.

Forskning peger på, at kvinder, der får rekonstruktionen udført med det samme, klarer sig bedre end dem, der må vente på en senere operation.

Men det er ikke kun den fysiske helbredelse, der spiller en rolle.

Kvinder, der vågner op efter operationen med et bryst, der enten er bevaret eller rekonstrueret, undgår ofte den psykiske belastning, som kan følge med at miste et bryst.

Læs også: Disse to næringsstoffer fra grønkål kan bremse en hyppig årsag til blindhed

Et vigtigt skridt mod bedre behandling

Den nye praksis med at tilbyde en dobbeltoperation til flere kvinder er et stort skridt i udviklingen af brystkræftbehandlingen.

Udover de fysiske fordele ved at få kræftoperationen og brystrekonstruktionen på én gang, er der også en mental gevinst:

“Det er meget positivt, for ud over at man har tryghed i forhold til at overleve, så står man også med en krop, der ligner det, der var før”, fortæller Tine Engberg Damsgaard.

Selvom ikke alle patienter er egnede til denne type operation, betyder det, at flere kvinder i fremtiden kan få en behandling, der både forbedrer deres chancer for at overleve og gør dem i stand til at leve et liv, der minder mere om det, de havde før kræftdiagnosen.

Læs også: Hvad dit hår kan afsløre om din krop - og 6 næringsstoffer du bør tjekke

Artiklen er baseret på informationer fra DR.

Læs også: 5 livsstilsændringer der kan reducere antallet af dine migræneanfald

Andre Artikler

7 tegn på H. pylori: mavebakterien der kan give mavesår hos halvdelen af os

Ofte tavs, men kan give mavesår og øger risikoen for mavekræft.

Skal du undgå kalcium for at forebygge nyresten? Det siger evidensen

Mange skruer ned for kalcium efter en nyresten, men forskningen peger den anden vej.

Disse to næringsstoffer fra grønkål kan bremse en hyppig årsag til blindhed

Et af de største forsøg med kosttilskud til øjnene peger på to plantestoffer, der også findes rigeligt på tallerkenen.

Spiser du nok protein? Efter 40 har din krop brug for op til 50 procent mere

De officielle proteinanbefalinger er for nylig blevet revideret markant opad, og eksperter peger på voksne over 40 som en særlig gruppe.

7 tegn på H. pylori: mavebakterien der kan give mavesår hos halvdelen af os

Ofte tavs, men kan give mavesår og øger risikoen for mavekræft.

Skal du undgå kalcium for at forebygge nyresten? Det siger evidensen

Mange skruer ned for kalcium efter en nyresten, men forskningen peger den anden vej.

Disse to næringsstoffer fra grønkål kan bremse en hyppig årsag til blindhed

Et af de største forsøg med kosttilskud til øjnene peger på to plantestoffer, der også findes rigeligt på tallerkenen.