Ny risikofri behandling mod kronisk træthed

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Et nyt dansk studie fra Aarhus Universitet har gjort en opsigtsvækkende opdagelse i kampen mod kronisk træthed.

Reduktion i træthed
Studiet, ledet af professor Christian Lodberg Hvas og hans forskerteam, har undersøgt 40 patienter med tarmbetændelse og kronisk træthed. Patienterne blev opdelt i to grupper: Den ene halvdel fik et tilskud af B1-vitamin, mens den anden halvdel modtog placebo-medicin i en periode på to uger med fire ugers pause mellem behandlingerne. Forskerne bemærkede, at omtrent halvdelen af de patienter, der fik B1-vitaminet, oplevede en markant reduktion i deres træthed.

Billig og ufarlig behandling
B1-vitaminet spiller en afgørende rolle i kroppens energiproduktion og er nødvendigt for hjernen, nervesystemet og hjertets funktion. Behandlingen er både billig og fri for bivirkninger. B1-vitaminet er nemlig vandopløseligt, og derfor udskiller kroppen automatisk overskydende mængder gennem urinen, hvilket gør det meget sikkert at indtage.

B1-vitaminet findes i en række fødevarer, herunder fuldkorn og kornprodukter (som brød, ris, havre), bønner og bælgfrugter, nødder og frø, svinekød og visse typer fisk, samt grøntsager som ærter og asparges. Forskerne fremhæver dog, at det ofte ikke er nok blot at få dette stof gennem kosten. En ekstra tilførsel er nødvendig for at opnå en medicinsk effekt.

Ny viden om tarmbakterier
Undersøgelsen bød dog på endnu en overraskelse. Forskerne opdagede, at patienternes respons på behandlingen afhang af en særlig tarmbakterie ved navn FP. “Vi troede, at vi ledte efter et ‘Træthedsmikrobiom’, men i stedet fandt vi ud af, at mikrobiomet hos trætte patienter lignede meget mikrobiomet hos patienter, der ikke var trætte”, forklarer Christian Lodberg Hvas til Sjællandske Nyheder. Dog er forskerne ikke helt klar over endnu, hvilken rolle EP spiller.

Læs også: Refluks kan øge kræftrisikoen – nu tester forskere probiotika

Der er stadig mange ubesvarede spørgsmål om, hvorfor tarmbakterien påvirker effekten af tilskuddet, men forskerne mener, at denne nye viden kan være nyttig for mange patienter.

Artiklen er baseret på informationer fra Dagens.no og Sjællandske Nyheder.

Læs også: Gennembrud: Sclerose kan måske opdages 10 år tidligere

Andre Artikler

Sådan kan tomater påvirke din krop, hvis du spiser dem hver dag

Tomater er blandt de mest populære frugter i mange køkkener og bruges i alt fra salater til saucer....

Glem kartoflerne: Derfor bør du spise pastinak

Pastinak får opmærksomhed på grund af sin smag og sine ernæringsmæssige egenskaber.

Refluks kan øge kræftrisikoen – nu tester forskere probiotika

Mange mennesker oplever refluks, men tilstanden kan også føre til mere alvorlige helbredsproblemer.

Gennembrud: Sclerose kan måske opdages 10 år tidligere

Ny forskning peger på, at en almindelig blodprøve måske kan afsløre risikoen for sclerose mere end et årti, før de første symptomer viser sig.

Sådan kan tomater påvirke din krop, hvis du spiser dem hver dag

Tomater er blandt de mest populære frugter i mange køkkener og bruges i alt fra salater til saucer....

Glem kartoflerne: Derfor bør du spise pastinak

Pastinak får opmærksomhed på grund af sin smag og sine ernæringsmæssige egenskaber.

Refluks kan øge kræftrisikoen – nu tester forskere probiotika

Mange mennesker oplever refluks, men tilstanden kan også føre til mere alvorlige helbredsproblemer.