Tusindvis af danskere køber det – men nu lyder en skarp advarsel fra eksperter

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Et af de mest hypede kosttilskud lover glattere hud og færre rynker. Men nu lyder en skarp advarsel fra en erfaren forsker.

Flere og flere danskere hælder pulver i kaffen eller smoothien i håb om at forynge deres hud.

Det er blevet en fast del af skønhedsrutinen hos mange, der drømmer om færre rynker og mere spændstighed.

Producenter lover alt fra glattere hud til en ungdommelig glød. Men bag de flotte slogans gemmer der sig noget andet.

Nemlig en dokumentation, som nogle forskere kalder både mangelfuld og misvisende.

Læs også: Refluks kan øge kræftrisikoen – nu tester forskere probiotika

Forskere slår alarm

To danske eksperter har nemlig dykket ned i forskningen bag kollagenpulver. Og konklusionen er ikke opmuntrende.

Læge og ph.d. i dermatologi, Cæcilie Johansen, og professor og farmaceut på Afdeling for Klinisk Farmakologi og Farmaci ved Syddansk Universitet, Anton Pottegård, peger på, at de fleste studier er alt for kortvarige.

Mange undersøgelser stopper allerede efter 8-12 uger. Det er langt fra nok til at vurdere den reelle effekt på huden, siger de.

Ifølge Cæcilie Johansen er det muligt, at den opfattede forbedring blot skyldes midlertidig fugt i huden.

Læs også: Gennembrud: Sclerose kan måske opdages 10 år tidligere

Det kan få huden til at føles blødere – men det betyder ikke, at der er færre rynker.

Ekspert ville aldrig selv købe det

Cæcilie Johansen lægger ikke fingre imellem. Hun mener, at markedsføringen kan være vildledende.

Når forbedringerne kun holder i få uger og måske skyldes fugt, bliver løfterne om rynkefri hud problematiske.

“Så det er misvisende, og jeg ville aldrig selv købe det”, udtaler hun til Berlingske.

Læs også: Populær blodtryksmedicin kædes sammen med øget risiko for nyreskader

Dermed rejser hun et spørgsmål, som mange forbrugere bør stille sig selv: Er det pengene værd, hvis effekten ikke er dokumenteret – og måske slet ikke eksisterer?

Artiklen er baseret på informationer fra B.T. og Berlingske.

Læs også: Ny behandling mod prostatakræft reducerer antallet af strålebehandlinger

Andre Artikler

Sådan kan tomater påvirke din krop, hvis du spiser dem hver dag

Tomater er blandt de mest populære frugter i mange køkkener og bruges i alt fra salater til saucer....

Glem kartoflerne: Derfor bør du spise pastinak

Pastinak får opmærksomhed på grund af sin smag og sine ernæringsmæssige egenskaber.

Refluks kan øge kræftrisikoen – nu tester forskere probiotika

Mange mennesker oplever refluks, men tilstanden kan også føre til mere alvorlige helbredsproblemer.

Gennembrud: Sclerose kan måske opdages 10 år tidligere

Ny forskning peger på, at en almindelig blodprøve måske kan afsløre risikoen for sclerose mere end et årti, før de første symptomer viser sig.

Sådan kan tomater påvirke din krop, hvis du spiser dem hver dag

Tomater er blandt de mest populære frugter i mange køkkener og bruges i alt fra salater til saucer....

Glem kartoflerne: Derfor bør du spise pastinak

Pastinak får opmærksomhed på grund af sin smag og sine ernæringsmæssige egenskaber.

Refluks kan øge kræftrisikoen – nu tester forskere probiotika

Mange mennesker oplever refluks, men tilstanden kan også føre til mere alvorlige helbredsproblemer.