Danmarks største sundhedsundersøgelse skydes i gang: Tjek din postkasse

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Resultaterne skal danne grundlag for forebyggelse og indsatser dér, hvor behovet er størst.

Fra i dag og de kommende uger inviteres mere end 300.000 tilfældigt udvalgte danskere fra og med 16 år til at deltage i den største undersøgelse om sundhed, trivsel og sygdom.

Undersøgelsen “Hvordan har du det?” handler om sygdomme, mental trivsel, rygevaner, fysisk aktivitet og meget andet.

Det skriver Sundhedsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Sundhedstilstand og trivsel

For femte gang siden 2010 gennemføres undersøgelsen i et samarbejde mellem landets fem regioner, Sundhedsstyrelsen og Statens Institut for Folkesundhed.

Læs også: Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Undersøgelsen skal skabe et samlet billede af danskernes sundhedstilstand og trivsel.

Den gentages med fire års mellemrum for at vise, hvor udviklingen enten går den rette vej, og hvor der er udfordringer.

“Besvarelserne i undersøgelsen vil give en vigtig viden. Den har vi brug for lokalt, regionalt og nationalt, så vi kan sætte målrettet ind med tilbud”, siger formand for Danske Regioner, Anders Kühnau, i pressemeddelelsen og fortsætter:

“På dén måde håber vi, at være med til at højne danskernes sundhed – med de rigtige tilbud om forebyggelse og sundhedsinitiativer til dem, der har mest brug for det”.

Læs også: Supermarkeders indretning kan fremme sundere indkøb, viser nyt studie

Tjek din postkasse

Resultaterne gør det muligt at målrette indsatserne til dem, der har størst behov.

For at få de mest brugbare resultater er det vigtigt, at så mange som muligt svarer.

Derfor opfordrer regionerne, Statens Institut for Folkesundhed og Sundhedsstyrelsen alle til at tjekke, om de er blandt dem, der har fået spørgeskemaet i deres digitale eller fysiske postkasse.

Resultatet af undersøgelsen offentliggøres i foråret 2026. På hjemmesiden danskernessundhed.dk, kan man se resultaterne fra tidligere undersøgelser.

Læs også: Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.

Læs også: Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.

Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Effekten er reel, men beskeden, og koffeinen har en pris for de søvnfølsomme.

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.