Fra i dag og de kommende uger inviteres mere end 300.000 tilfældigt udvalgte danskere fra og med 16 år til at deltage i den største undersøgelse om sundhed, trivsel og sygdom.
Undersøgelsen “Hvordan har du det?” handler om sygdomme, mental trivsel, rygevaner, fysisk aktivitet og meget andet.
Det skriver Sundhedsstyrelsen i en pressemeddelelse.
Sundhedstilstand og trivsel
For femte gang siden 2010 gennemføres undersøgelsen i et samarbejde mellem landets fem regioner, Sundhedsstyrelsen og Statens Institut for Folkesundhed.
Læs også: Mila Kunis forklarer, hvorfor ægteskabet med Ashton Kutcher fungerer
Undersøgelsen skal skabe et samlet billede af danskernes sundhedstilstand og trivsel.
Den gentages med fire års mellemrum for at vise, hvor udviklingen enten går den rette vej, og hvor der er udfordringer.
“Besvarelserne i undersøgelsen vil give en vigtig viden. Den har vi brug for lokalt, regionalt og nationalt, så vi kan sætte målrettet ind med tilbud”, siger formand for Danske Regioner, Anders Kühnau, i pressemeddelelsen og fortsætter:
“På dén måde håber vi, at være med til at højne danskernes sundhed – med de rigtige tilbud om forebyggelse og sundhedsinitiativer til dem, der har mest brug for det”.
Læs også: For meget juice i barndommen kan være dårligt nyt for dit blodtryk
Tjek din postkasse
Resultaterne gør det muligt at målrette indsatserne til dem, der har størst behov.
For at få de mest brugbare resultater er det vigtigt, at så mange som muligt svarer.
Derfor opfordrer regionerne, Statens Institut for Folkesundhed og Sundhedsstyrelsen alle til at tjekke, om de er blandt dem, der har fået spørgeskemaet i deres digitale eller fysiske postkasse.
Resultatet af undersøgelsen offentliggøres i foråret 2026. På hjemmesiden danskernessundhed.dk, kan man se resultaterne fra tidligere undersøgelser.
Læs også: Styrketræning efter 40: Her er eksperternes bedste råd til begyndere
Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.
Læs også: Ny solcreme på vej: Kan beskytte mod mere end solens stråler