Usynligt giftstof i æbler kan give kræft

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Æblesæsonen starter lige om lidt, og træerne bugner med friske frugter. Men før du bider i et nedfaldent eller lagret æble, bør du vide, at et farligt giftstof kan gemme sig i det og potentielt give dig kræft.

Forskere advarer nu mod patulin, et stof, der kan dannes i rådne æbler, og som er kræftfremkaldende. Mange er ikke klar over denne risiko, og derfor er det vigtigt at være særligt opmærksom på de frugter, du plukker eller samler op fra jorden.

En rådden plet
Patulin dannes af svampen Penicillium expansum og kan være til stede i æbler, der blot ser ud til at have små, rådne pletter. Men selvom du måske tænker, at du kan skære den dårlige del væk, advarer eksperterne mod denne praksis. “Hvis æblet har cirkulære og rådne pletter, så skal det smides væk. Hvis det er en sygdom, som udskiller patulin, kan der være en kræftrisiko”, udtaler David B. Collinge, professor ved Institut for Plante- og Miljøvidenskab på Københavns Universitet.

Det er dog ikke alle rådne æbler, der nødvendigvis udskiller patulin. Maren Korsgaard, faglig sekretær ved Institut for Plante- og Miljøvidenskab på Københavns Universitet og plantageejer, forklarer, at det kan være svært at kende forskel på farlige og ufarlige pletter. Derfor er hendes råd klart: “Hvis der er en rådplet på, skal du heller ikke spise resten af æblet”.

Er æblemost farligt?
Selvom risikoen ved at spise et råddent æble er relativt lille, kan problemet blive større ved produktion af æblemost. Dårlige æbler kan ende i mosten, og her er det vigtigt, at producenterne tester for patulin, inden de sender produkterne på markedet. Marianne Bertelsen, seniorforsker ved Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet, understreger dog, at det kun er sjældent, at sygdomme i æbler udgør en reel fare for mennesker, men vær hellere på den sikre side.

Læs også: Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Artiklen er baseret på informationer fra Videnskab.dk.

Læs også: Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.

Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Effekten er reel, men beskeden, og koffeinen har en pris for de søvnfølsomme.

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.