Mikroovnen kan give kræft

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Mikroovnen er en uundværlig hjælp i mange hjem, men der er stadig mange, der er usikre på, om det er en sikker metode til at tilberede mad. Spørgsmål om temperatur og bakterier melder sig ofte, da der kan forekomme usikkerheder 

Når det kommer til madlavning i mikroovnen, er der udfordringer, især når man tilbereder rå fødevarer. Mikroovnen kan have svært ved at opvarme maden jævnt, hvilket kan resultere i dele af maden, der ikke bliver tilstrækkeligt opvarmet, og dermed udgør en sundhedsrisiko.

Jævn opvarmning er nøglen
For at sikre sig, at maden er helt opvarmet, anbefaler Francisco Diez-Gonzalez, professor i Food Safety at the University of Georgia, at bruge mikroovnen primært til genopvarmning snarere end til tilberedning af rå mad. Det er også vigtigt at sikre, at maden opvarmes til mindst 82 grader for at dræbe eventuelle skadelige bakterier.

Opvarmning af mad i mikroovnen ved for høje temperaturer kan dog medføre visse risici, især når det drejer sig om stivelsesholdige fødevarer som kornprodukter og rodfrugter. Betty Schwartz, professor i ernæringsvidenskab ved Hebrew University of Jerusalem, bemærkede, at mikrobølgeopvarmning kan føre til dannelse af kemikaliet akrylamid, som er mistænkt for at være kræftfremkaldende. 

“Ved 100°C er der nok energi til at ændre de automatiske bindinger mellem molekyler og producere et molekyle med meget højere energi, som kan reagere med DNA og inducere mutationer”, forklarer Betty Schwartz. Hun foreslår derfor at undgå høje temperaturer i mikroovnen eller at lægge eksempelvis kartoflerne i vand før opvarmning, for at reducere risikoen for det farlige akrylamid.

Læs også: Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Dog med den rette opmærksomhed og brug af materialer, som kan tåle at komme i mikrobølgeovnen, kan det være en sikker og effektiv metode til både opvarmning og madlavning.

Artiklen er baseret på informationer fra BBC.

Læs også: Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.

Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Effekten er reel, men beskeden, og koffeinen har en pris for de søvnfølsomme.

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.