Kaffe kan holde kræft på afstand

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Der er måske endnu en god grund til at hælde en ekstra kop kaffe op. En ny undersøgelse peger på, at kaffe kan mindske risikoen for tilbagevendende kræft, men det kræver, at man drikker en vis mængde, før effekten træder i kraft.

Kaffes gavnlige effekter
Kaffe har længe været kendt for sine mange sundhedsmæssige fordele. Tidligere studier har vist, at kaffe kan mindske risikoen for flere kræftformer, herunder lever- og livmoderkræft. Derudover kan et moderat forbrug på tre til fire kopper om dagen reducere risikoen for sygdomme som type 2-diabetes, Parkinsons sygdom og blodpropper. Så udover at være en god start på dagen, har kaffe også potentialet til at være en sundhedsfremmende vane.

Resultaterne af undersøgelsen
Det nye studie er udført af hollandske og britiske forskere og omfatter 1700 patienter med tarmkræft. Resultaterne er opsigtsvækkende: De patienter, der drak mindst fem kopper kaffe om dagen, havde en 32 procent lavere risiko for at få kræftformen igen. Desuden viste kaffedrikkerne generelt en højere overlevelsesrate. 

Ellen Kampman, professor i kost og sygdom ved Wageningen University i Holland og ledende forsker på projektet, kalder resultaterne “fascinerende”. Dog påpeger hun, at der indtil videre kun er fundet en statistisk sammenhæng og ikke en direkte årsagssammenhæng. “Vi håber dog, at resultatet er reelt, fordi det ser ud til at være dosisafhængigt – jo mere kaffe, der drikkes, jo større er effekten”, siger hun til The Guardian.

Mere forskning
De nye fund peger på, at jo mere kaffe man drikker, jo større er den gavnlige effekt. Selvom forskerne endnu ikke har fastslået en direkte årsagssammenhæng, tyder det altså på, at en ekstra kop kaffe om dagen ikke bare kan give et energiboost, men også potentielt mindske risikoen for kræft. Dog kræves der mere forskning på området.

Læs også: Surdejsbrød vs. hvidt brød: hvad der faktisk sker med dit blodsukker efter de to

Artiklen er baseret på informationer fra TV 2 og The Guardian.

Læs også: Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Andre Artikler

Giver fire korte bevægelses-‘udbrud’ om dagen samme sundhedsgevinst som én lang træning?

Forskning tyder på at små udbrud af aktivitet spredt over dagen rammer nogle af de samme mål som én sammenhængende træning.

Sådan passer du bedre på din ryg i hverdagen med enkle forbedringer

Mange oplever rygsmerter i hverdagen, men ifølge en fysioterapeut kan små ændringer i både vaner og tankegang være...

Surdejsbrød vs. hvidt brød: hvad der faktisk sker med dit blodsukker efter de to

Effekten hænger på syren i brødet, og det er langtfra alt der kaldes surdej, der har den.

Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

En stor undersøgelse viser en sammenhæng mellem kaffe og leverens sundhed.

Giver fire korte bevægelses-‘udbrud’ om dagen samme sundhedsgevinst som én lang træning?

Forskning tyder på at små udbrud af aktivitet spredt over dagen rammer nogle af de samme mål som én sammenhængende træning.

Sådan passer du bedre på din ryg i hverdagen med enkle forbedringer

Mange oplever rygsmerter i hverdagen, men ifølge en fysioterapeut kan små ændringer i både vaner og tankegang være...

Surdejsbrød vs. hvidt brød: hvad der faktisk sker med dit blodsukker efter de to

Effekten hænger på syren i brødet, og det er langtfra alt der kaldes surdej, der har den.