Forskning afslører grøntsagerne, der slanker og feder mest

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Mange er klar over, at grøntsager er sunde, men en bemærkelsesværdig undersøgelse afslører, at mens nogle grøntsager kan fremme vægttab, kan andre faktisk få vægten til at stige.

Fødevarestyrelsens anbefalinger
Fødevarestyrelsen anbefaler dagligt at indtage 600 gram frugt og grønt. En simpel huskeregel siger, at et stykke frugt eller en grøntsag typisk svarer til 100 gram. Det er et råd, der hviler på ønsket om at øge danskernes indtag af de gavnlige vitaminer, mineraler, antioxidanter og kostfibre, som frugt og grønt giver. Men selvom alle grøntsager bidrager med næring, bør man måske tænke over sit valg, hvis målet er vægttab.

Undersøgelsen
En omfattende undersøgelse fra Harvard TH Chan School of Public Health og Brigham og Women’s Hospital i Boston fulgte 133.468 personer i en periode på 24 år. Her kiggede forskerne på sammenhængen mellem grøntsagsindtag og vægtændringer. 

Resultaterne viste, at flere grøntsager bidrager til vægttab. For hver ekstra portion af disse grøntsager, der tabte forsøgspersonerne gennemsnitligt 110 gram på en periode på fire år. Forskerne fandt dog, at grøntsager med et højt indhold af stivelse, som for eksempel kartofler og majs, førte til vægtøgning.

Slankende og fedende grøntsager
Her er grøntsagerne, som bidrog mest til vægttab:

Læs også: Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

  • Tofu/soja: -1.120 g
  • Blomkål: -630 g
  • Grønne bønner: -430 g
  • Peberfrugter: -345 g
  • Broccoli: -340 g
  • Rosenkål: -300 g
  • Bladgrøntsager: -250 g
  • Gulerødder: -185 g
  • Bønner: -170 g
  • Selleri: -160 g
  • Tomater: -50 g

Og her er grøntsagerne, der bidrog mest til vægtøgning:

  • Løg: +120 g
  • Hvidkål: +180 g
  • Kartofler: +320 g
  • Ærter: +560 g
  • Majs: +930 g

Artiklen er baseret på informationer fra B.T.

Læs også: Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.

Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Effekten er reel, men beskeden, og koffeinen har en pris for de søvnfølsomme.

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.