Kan kartofler virkelig øge dit vægttab?

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

En amerikansk undersøgelse udfordrer myterne om kartoflen som en sundhedsskurk.

Kartoflen kom til Danmark med de franske huguenotter, der i 1720’erne fik lov af Frederik den fjerde til at bosætte sig ved Fredericia. 

Siden indvandrede de såkaldte kartoffeltyskere og bosatte sig i 1760’erne på den jyske hede. Her opstod der egentlige kartoffelbrug, men den første lange tid var der ingen begejstring i den danske befolkning for disse ‘tyskerklumper’.

Man anså kartoflerne for at være uegnede som føde til mennesker, og de fleste endte som foder for grise og andre husdyr.

De første, som satsede på kartoflerne i Danmark, var godsejerne. Senere fulgte sognefogederne og bønderne. Landarbejderne og husmændene dyrkede kartoflen i haver og i udkanten af markerne.

Læs også: Professionelle kokke sværger til dette kartoffeltrick

Nu bredte kartoflen sig endelig, om end det skulle tage næsten 200 år fra hjembringelsen fra Sydamerika til kartoflen var alment accepteret.

Udskift fødevarer

The Sun skriver, at en undersøgelse viste, at hvis man udskifter kød med kartofler, kan man øge sit vægttab.

Folk har nemlig en tendens til at føle sig mætte, når de har spist en vis mængde mad, uanset kalorieindholdet.

Og deltagere i den amerikanske undersøgelse følte sig ‘mættere hurtigere’, efter mad med højere kalorieindhold blev erstattet med kartofler.

Læs også: Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Kartofler har før været forbundet med øget risiko for type 2-diabetes og insulinresistens – men undersøgelsen viste, at dette ikke var tilfældet.

Professor Candida Rebello fra Pennington Research Center i Louisiana sagde:

“Det vigtigste aspekt af vores undersøgelse er, at vi ikke reducerede portionsstørrelsen på måltider, men sænkede deres kalorieindhold ved at inkludere kartofler”,  

Han fortsætter: “Ved at erstatte noget kød med kartoffel blev deltagerne hurtigere mætte og blev ofte ikke engang færdige med måltidet.”

Læs også: 16:8 eller 5:2 faste - begge metoder virker, men forskning peger på hvad der er nemmest at holde

Kartofler påvirker ikke blodsukkeret

Forskerne rekrutterede 36 personer mellem 18 og 60, der var overvægtige eller havde insulinresistens og satte dem på diæter, der omfattede enten bønner og kød eller fisk, eller hvide kartofler med kød eller fisk.

Omkring 40 procent af deres typiske kødforbrug blev erstattet med enten bønner eller kartofler.

Professor Rebello tilføjede: “Vi demonstrerede, at i modsætning til almindelig tro, påvirker kartofler ikke blodsukkerniveauet negativt”.

Artiklen er baseret på informationer fra Pensionist.

Læs også: Appelsinjuice overrasker forskere i nyt forsøg

Læs også: Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Andre Artikler

Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Fedtlever hænger ofte sammen med livsstil og kost.Heldigvis kan ændringer i de daglige vaner være med til...

Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Et stort studie kobler lavere sukkerindtag i graviditet og småbarnstid til færre demenstilfælde 60 år senere.

Hvad hvidløg faktisk gør ved dit blodtryk – og hvor meget du skal spise

Meta-analyser peger på en beskeden, men reel blodtrykssænkning hos personer med forhøjet blodtryk.

Kendt medicin kan åbne døren til ny behandling af rygsmerter

Et velkendt lægemiddel kan være på vej til at få en helt ny rolle i behandlingen af rygsygdomme.

Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Fedtlever hænger ofte sammen med livsstil og kost.Heldigvis kan ændringer i de daglige vaner være med til...

Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Et stort studie kobler lavere sukkerindtag i graviditet og småbarnstid til færre demenstilfælde 60 år senere.

Hvad hvidløg faktisk gør ved dit blodtryk – og hvor meget du skal spise

Meta-analyser peger på en beskeden, men reel blodtrykssænkning hos personer med forhøjet blodtryk.