Disse juleklassikere indeholder mange pesticidrester

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

I tre specifikke julefødevarer blev der fundet høje mængder af pesticidrester.

Der er pesticidrester i 80 procent af alle prøver af konventionelt dyrket frugt, og i 42 procent af de konventionelt dyrkede grøntsager.

Det slår Fødevarestyrelsen og DTU Fødevareinstituttet fast i sin årlige pesticidrapport for 2023.

Især i de varer, danskerne indtager flittigt til jul, findes der ofte pesticidrester.

Det skriver Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.

Læs også: Én skål havregryn om dagen: hvad der faktisk sker med dit kolesterol og blodsukker

Alt for mange sprøjtegifte

Kigger man ud over julens typiske produkter, er der fundet pesticidrester i 80 procent af alle de undersøgte ikke-økologiske frugter.

Ser man kun på de danske frugter er samme tal 68 procent.

I ikke-økologiske grøntsager er der pesticidrester i 42 procent, og i danske grøntsager er det 19 procent, der indeholdt rester.

”I Økologisk Landsforening stiller vi os uforstående overfor, hvorfor det fortsat er tilladt at anvende syntetiske sprøjtegifte. Forekomsten af syntetiske sprøjtegifte er ganske enkelt alt for høj. De skal hverken forekomme i vores mad, i vores natur eller i vores drikkevand. Et af midlerne til at stoppe brugen af syntetiske sprøjtegifte er at sikre, at vi skaber gode markedsvilkår, så flere lægger om til økologi,” siger Michael Kjerkegaard, forperson for Økologisk Landsforening, i pressemeddelelsen.

Læs også: Din gurkemejedrik kan dæmpe betændelse - men kun hvis den er lavet på én bestemt måde

LÆS OGSÅ: Sprøjtegift-skandale! Forbudte midler er stadig tilladt i Danmark

Julens pesticider

100 procent af de 50 ikke-økologiske appelsiner, som blev undersøgt i årets pesticidrapport, indeholdt rester af i alt 26 forskellige pesticider.

I klementinerne, som er en populær julespise hos navnlig børn, blev der fundet pesticider i over 97 procent af de ikke-økologiske.

Og når de voksne siger skål, blev der – måske overraskende for de fleste – fundet otte forskellige pesticidrester i mere end halvdelen af de undersøgte, ikke-økologiske rødvine.

Læs også: Sådan øger du vægten på en sund måde

“Julestemningen daler en smule hvert år, når pesticidrapporten udkommer. Alle mennesker burde kunne nyde at skrælle en klementin eller drikke et glas rødvin med en god fornemmelse i maven. Hvert år bliver jeg bare bekræftet i, at økologi er det sikreste valg, hvis man vil undgå at få syntetiske sprøjtegifte indenbords”, siger Michael Kjerkegaard.

I rapporten er der udtaget 220 prøver af økologiske fødevarer. Fem af dem (2,3 procent) indeholdt pesticidrester i små koncentrationer, og kun en af de fem var ikke i overensstemmelse med varestandarden.

Sådan halverer du dit pesticidindtag

Hvis man vil spare sig selv og sin familie for pesticidrester, kan man gøre en stor forskel med en lille indsats.

Ved at vælge økologi hver gang man køber æbler, salat, tomater, hvedemel og kartofler, kan man næsten halvere sit indtag af pesticider.

Læs også: Ultraforarbejdet mad kan fremskynde din hjernes aldring - og effekten er målbar

Det viser en tidligere undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet, hvor man blandt andet ser på det gennemsnitlige pesticidindhold i de råvarer, danskerne hyppigst indtager.

Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.

LÆS OGSÅ: Derfor bør du spise hele klementinen

LÆS OGSÅ: 10 gode råd til en sund og bæredygtig jul

Læs også: Din tarmflora bestemmer hvilken slags kostfibre der faktisk gavner dig

Andre Artikler

9 tegn på en underaktiv skjoldbruskkirtel, som mange forveksler med aldring

Symptomerne kommer snigende, og de lægges ofte til side som almindelig alderdom.

Én skål havregryn om dagen: hvad der faktisk sker med dit kolesterol og blodsukker

Både FDA og EFSA har godkendt en konkret dosis havrefiber som kolesterolsænkende. Her er tallene.

Hvilken søvnposition er bedst for dit hjerte, din mave og din ryg?

Din foretrukne sovestilling påvirker vejrtrækning, mavesyre og rygsøjle mere end du måske tror.

Sådan kan det påvirke dit blodtryk, hvis du sover for lidt

For lidt søvn kan påvirke mere end dit energiniveau. Både søvnens længde og kvalitet kan have betydning for...

9 tegn på en underaktiv skjoldbruskkirtel, som mange forveksler med aldring

Symptomerne kommer snigende, og de lægges ofte til side som almindelig alderdom.

Én skål havregryn om dagen: hvad der faktisk sker med dit kolesterol og blodsukker

Både FDA og EFSA har godkendt en konkret dosis havrefiber som kolesterolsænkende. Her er tallene.

Hvilken søvnposition er bedst for dit hjerte, din mave og din ryg?

Din foretrukne sovestilling påvirker vejrtrækning, mavesyre og rygsøjle mere end du måske tror.