Denne grøntsag kan muligvis bruges i behandlingen af diabetes

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Aktuel forskning fra Syddansk Universitet viser, at en specifik grøntsag potentielt kan gavne personer med type 2-diabetes.

Antallet af personer med type 2-diabetes er stigende både i Danmark og globalt, og i Danmark er antallet mere end firdoblet siden 1996.

Behandlingen inkluderer typisk kostændringer og medicin, men mange oplever bivirkninger ved de gængse lægemidler.

Ifølge forskerne fra SDU, Odense Universitetshospital og Københavns Universitet, som har samarbejdet om det netop publicerede studie, kan gulerødder være en naturlig og formodentlig bivirkningsfri måde at supplere behandlingen på.

Det skriver SDU i en pressemeddelelse.

Læs også: Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

Undersøgelsen af mus

Forskerne undersøgte gulerøddernes effekt over en periode på 16 uger på mus, der havde fået fremkaldt type 2-diabetes.

Her blev musene sat på en fedtholdig diæt, der efterligner menneskers ofte usunde livsstil.

Musene blev opdelt i to grupper, hvor den ene fik tilsat ti procent frysetørret gulerodspulver til kosten, mens den anden gruppe fik deres kost uden gulerod. 

De to fedtholdige diæter var kaloriemæssigt afstemt, så de var ens, og det kun var de bioaktive stoffer fra gulerødderne, som var forskellen.

Læs også: Din krop har sandsynligvis ikke nok kalium - og det mærkes på dit blodtryk

Resultaterne viste, at musene, der fik gulerodspulver, havde bedre blodsukkerregulering, målt via glukosetolerancetests.

“Vores studie viste, at gulerødder påvirkede sammensætningen af tarmens mikrobiom – de milliarder af mikroorganismer, der lever i tarmen og spiller en vigtig rolle i fordøjelse og sundhed. Hos musene, der spiste gulerødder, blev der observeret en sundere balance mellem tarmbakterierne”, forklarer projektkoordinator Morten Kobæk Larsen, lektor ved Klinisk Institut på SDU, i pressemeddelelsen.

LÆS OGSÅ: Sådan kan du reducere risikoen for type 2-diabetes

Hvordan virker gulerødder?

Gulerødder indeholder bioaktive stoffer, der øger cellernes evne til at optage sukker, og dermed hjælper med at regulere blodsukkeret.

Læs også: Har du brug for D-vitamintilskud om sommeren? Her er Sundhedsstyrelsens svar

Disse bioaktive stoffer, der dannet ud fra umættede fedtsyrer, findes også i andre grøntsager fra skærmplantefamilien, såsom persille, selleri og pastinak.

“Vi ser gulerødder som en mulig komponent i fremtidige koststrategier for type 2-diabetes”, siger Lars Porskjær Christensen, som er professor i analytisk kemi og naturstofkemi ved Institut for Fysik, Kemi og Farmaci på SDU, i pressemeddelelsen og fortsætter: 

“Måske har andre grøntsager tilhørende skærmplantefamilien lignende egenskaber”.

Kan gulerødder hjælpe mennesker?

Forskerne er forsigtige med at overføre resultaterne direkte til mennesker.

Læs også: Er din daglige kaffe godt for dig? Her er hvad evidensen faktisk viser

“Vores studie er udført i en dyremodel, og det næste skridt er at gennemføre kliniske studier”, forklarer de.

“Sådanne studier er dog dyre, og vi arbejder på at skaffe eksterne midler til i første omgang at kunne udføre et mindre studie med de oprensede bioaktive stoffer, der kan bane vejen for større undersøgelser og dokumentation for en forebyggende effekt”, fortæller Lars Porskjær Christensen

De første indikationer, som forskerne har fået fra et lignende studie af gulerødders effekt på tarmkræft peger dog på, at blot 30-40 gram rå eller let tilberedte gulerødder dagligt potentielt kan have en gavnlig effekt.

Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.

Læs også: Hun spiste æg hver dag i to uger – her er resultaterne

LÆS OGSÅ: Nyt studie giver håb for diabetespatienter med maveproblemer

LÆS OGSÅ: Krom kan muligvis forebygge type 2-diabetes

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

8 tegn på hjertesvigt som mange forveksler med træthed og alm. aldring

De tidlige signaler ligner ofte bare dårlig kondition eller en travl hverdag.

Sundhedsadvarsel: Disse typer medicin kan give problemer i hedebølgen

Høje temperaturer kan være en større risiko, end du tror – især hvis du tager bestemte typer medicin.

Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

Et 20-årigt græsk kohortestudie peger på en markant hjertegevinst ved den mest plantebaserede kost.

Fåreuld kan blive fremtidens våben mod knogleskader

Et materiale, som de fleste forbinder med tøj og tekstiler, kan vise sig at få en helt ny rolle i fremtidens behandling af knogleskader.

8 tegn på hjertesvigt som mange forveksler med træthed og alm. aldring

De tidlige signaler ligner ofte bare dårlig kondition eller en travl hverdag.

Sundhedsadvarsel: Disse typer medicin kan give problemer i hedebølgen

Høje temperaturer kan være en større risiko, end du tror – især hvis du tager bestemte typer medicin.

Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

Et 20-årigt græsk kohortestudie peger på en markant hjertegevinst ved den mest plantebaserede kost.