I en ny rapport fra Dansk Vegetarisk Forening sammenlignes fem af de største måltidskasseleverandører i Danmark.
Rapporten viser, at måltidskasserne kun udgør omtrent 2% af danskernes aftensmåltider, omend dette er en fordobling sammenlignet med 2019.
Til trods for den relativt lave popularitet ved aftenbordet har kasserne potientialet til at gøre danskernes aftensmåltider både sundere og grønnere.
Men kassernes indhold lever ikke op til de officielle kostråd.
Det skriver Dansk Vegetarisk Forening i en pressemeddelelse.
Forbedringer
Rapporten fremhæver fire hovedområder, hvor producenterne kan forbedre sig:
- Øge indholdet af bælgfrugter og planteproteiner.
- Reducere mængden af kød og animalske produkter.
- Tilføje flere grøntsager og frugt.
- Øge andelen af økologiske råvarer.
Selvom måltidskasser ofte markedsføres som nemme og sunde løsninger, er det tydeligt, at de fleste endnu ikke lever op til myndighedernes anbefalinger for sundhed og klima.
Rapporten understreger, at måltidskasseproducenterne både har et stort ansvar og en unik mulighed for at bidrage til en grønnere fremtid:
“Vi står midt i en sundheds- og klimakrise, som vi har et fælles ansvar for at løse. Producenterne skal tage deres del og levere måltidskasser, der normaliserer en kost rig på bælgfrugter, frugt og grønt – og med mindre kød”, siger Daniel Barrera Madsen, projektleder og forfatter af rapporten, i pressemeddelelsen.
Årets måltidskasse
Blandt de undersøgte producenter klarer Aarstiderne sig bedst og har derfor modtaget prisen ‘Årets måltidskasse’ af Dansk Vegetarisk Forening.
Med et gennemsnit på 322 gram frugt og grøntsager samt 32 gram bælgfrugter per portion overgår de konkurrenter som HelloFresh og Skagenfood, der ligger betydeligt lavere.
”Vi er særligt glade for at vinde prisen Årets Måltidskasse, fordi den bygger på en konkret undersøgelse af vores måltider. Vi arbejder hver dag på at give flere lyst til at spise mere grønt og flere bælgfrugter, så jeg er selvfølgelig hammer stolt over, at vi også er bedst i markedet, når man dykker ned i indholdet i vores måltidskasser”, siger Heidi Boye, CEO i Aarstiderne og PhD i forbrugeradfærd.
Rapporten er udarbejdet af Plantebaseret Videnscenter for Dansk Vegetarisk Forening med støtte fra Fonden for Plantebaserede Fødevarer og kan læses i sin fulde længde på Plantebaseret Videnscenters hjemmeside.
Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.