Når danskerne smører sig ind i solcreme, handler det i langt de fleste tilfælde ikke om skønhed eller komfort. Det handler om frygt.
Ifølge en ny undersøgelse fra Norstat, foretaget for Svanemærket, er hele 70 procent af danskerne drevet af bekymringen for at udvikle hudkræft.
Solens stråler og UV-indeks bliver ikke længere bare opfattet som en generende faktor – de er blevet en direkte sundhedstrussel, som danskerne forsøger at afværge med faktor 30 og svanemærker i tasken.
Samtidig viser undersøgelsen, at danskerne også er blevet mere opmærksomme på, hvad de smører på huden.
Læs også: Dette almindelige helbredsproblem kan øge din risiko for demens
80 procent går målrettet efter solcreme uden unødig kemi, og næsten lige så mange kigger efter det officielle Svanemærke.
Den kritiske forbruger har altså også fundet vej til strandtasken.
De unge går efter noget andet end sundhed
Men billedet ændrer sig, når man dykker ned i tallene.
De 18-29-årige skiller sig ud, og deres motivation handler langt mere om udseende end om sygdom.
Læs også: 9 grunde til, at du aldrig kan slukke din tørst
41 procent af dem bruger solcreme for at forebygge rynker, og 27 procent vil undgå pigmentforandringer.
Faktisk er de unge også den mest konsekvente gruppe, når det kommer til at bruge solcreme.
Kun 3 procent i denne aldersgruppe springer det helt over, sammenlignet med op til 19 procent i ældre aldersgrupper.
Det er især mændene, der glemmer at smøre sig ind: 17 procent svarer, at de slet ikke bruger solcreme, mod blot 8 procent af kvinderne.
Læs også: Du bliver afhængig! Politikere vil have den fjernet fra butikkerne
Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.
Læs også: 10 forarbejde fødevarer, der faktisk fremmer dit vægttab