Ny forskning kaster lys over effekterne af alkoholfri januar

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Flere bruger årets første måned på at justere deres vaner. Ifølge forskning kan det være et fornuftigt valg at gøre det samme.

Ved starten af det nye år sætter mange fokus på sundhed og livsstil. For nogle betyder det motion eller kostændringer, for andre handler det om alkohol.

I de senere år er en alkoholfri januar blevet et kendt begreb, som nu også bliver undersøgt mere systematisk af forskere.

Alkohol og hverdagen

Alkohol fylder fortsat meget i hverdagen i mange lande og er grunden til mange sygdomme og helbredsproblemer på verdensplan.

I den sammenhæng er Dry January blevet et samlingspunkt for personer, der ønsker en pause.

Læs også: Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Initiativet blev startet i 2013 af organisationen Alcohol Change UK og er siden vokset markant.

Ifølge Popular Science deltog omkring 200.000 officielt i 2025, mens mange flere deltog uden registrering.

Hvad viser forskningen?

En gennemgang offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Alcohol and Alcoholism har samlet resultater fra 16 studier med over 150.000 deltagere.

Forskerne, ledet af Megan Strowger fra Brown University, undersøgte effekten af en måneds pause fra alkohol.

Læs også: Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Hun sagde til Popular Science: “Selv med en pause på blot én måned i alkoholforbruget var der tydelige ændringer i flere biomarkører, som er forbundet med alkoholbrug”.

Det overraskede forskerne, at ændringerne kunne måles efter så kort tid.

Effekterne varer ved

På kort sigt oplevede deltagerne blandt andet bedre søvn, bedre humør og vægttab. Der blev også målt forbedringer i blodtryk, lever og blodsukker.

Ifølge Megan Strowger påvirker alkohol kroppen bredt og ikke kun leveren.

Læs også: 16:8 eller 5:2 faste - begge metoder virker, men forskning peger på hvad der er nemmest at holde

Det mest centrale resultat viste sig dog senere. Seks måneder efter drak mange fortsat mindre alkohol og havde lavere risiko for alkoholrelaterede problemer.

Forskerne understreger dog, at personer med alkoholafhængighed bør tale med en læge før afholdenhed, da abstinenser kan være farlige.

Kilder: Popular Science, Alcohol Change UK og Alcohol and Alcoholism.

Læs også: Ét stykke mørk chokolade om dagen: hvad der sker i dit hjerte og dine blodkar

Andre Artikler

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Cirka én ud af ti bærer genvarianter der dæmper effekten af GLP-1-medicin, viser nyt internationalt studie.

Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Amerikansk musestudie afdækker en "intestinal hukommelse" i tarmens celler.

Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Hjernen er afhængig af fedt for at kunne fungere normalt. Det gælder især umættede fedtstoffer, som blandt andet...

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Cirka én ud af ti bærer genvarianter der dæmper effekten af GLP-1-medicin, viser nyt internationalt studie.

Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Amerikansk musestudie afdækker en "intestinal hukommelse" i tarmens celler.