Nyt studie: Kosttilskud kan hjælpe patienter med hjertesygdom

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Forskere i Japan har undersøgt en særlig type hjertesygdom, som ikke reagerer godt på almindelig behandling.

Japanske forskere har i flere år undersøgt en sygdomstype kaldet TGCV. Her ophobes fedtstoffet triglycerid inde i cellerne i hjertet og blodkarrene, ifølge SciTechDaily.

Sygdommen ses især hos personer med diabetes og patienter i dialyse. Den kan være svær at opdage, fordi den minder om almindelig åreforkalkning.

Tilskud blev testet

Studiet offentliggjort i European Heart Journal undersøgte kosttilskuddet tricaprin, som sælges i Japan.

Tilskuddet menes at hjælpe kroppen med at nedbryde fedt i hjertets celler.

Læs også: Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

To patienter i 60’erne med diabetes og alvorlige brystsmerter deltog i forsøget. Deres sygdom havde ikke reageret godt på eksisterende behandling.

Efter nogle måneders brug af tricaprin fik begge patienter færre symptomer. Scanninger viste samtidig mindre fedtophobning i blodårerne.

Ændring af behandling

Forskerne understreger, at resultaterne bygger på kun to patienter. Derfor er der brug for større undersøgelser, før behandlingen kan bruges bredt.

Et nyt klinisk forsøg med en tricaprinbaseret behandling er allerede blevet gennemført i Japan.

Læs også: Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Det særlige ved resultaterne er, at forskerne mener, kosttilskuddet muligvis ikke kun lindrer symptomer.

Det kan også have været med til at mindske selve forsnævringen i blodårerne ved at forbedre kroppens nedbrydning af fedt inde i cellerne.

Kilder: SciTechDaily og European Heart Journal.

Læs også: Hvad hvidløg faktisk gør ved dit blodtryk - og hvor meget du skal spise

Andre Artikler

Forskere peger på denne oversete træning efter 60

Forskere peger på, at målrettet balancetræning kan være nøglen til et mere sikkert hverdagsliv.

5 hverdagsfødevarer du bør undgå, hvis du tager medicin mod forhøjet blodtryk

Almindelige fødevarer kan forstærke, svække eller give farlige bivirkninger af din blodtryksmedicin.

Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Fedtlever hænger ofte sammen med livsstil og kost.Heldigvis kan ændringer i de daglige vaner være med til...

Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Et stort studie kobler lavere sukkerindtag i graviditet og småbarnstid til færre demenstilfælde 60 år senere.

Forskere peger på denne oversete træning efter 60

Forskere peger på, at målrettet balancetræning kan være nøglen til et mere sikkert hverdagsliv.

5 hverdagsfødevarer du bør undgå, hvis du tager medicin mod forhøjet blodtryk

Almindelige fødevarer kan forstærke, svække eller give farlige bivirkninger af din blodtryksmedicin.

Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Fedtlever hænger ofte sammen med livsstil og kost.Heldigvis kan ændringer i de daglige vaner være med til...