Advarsel! På så få minutter bliver dine børn påvirket af reklamer

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Et simpelt øjeblik sætter gang i en kædereaktion, der kan få store konsekvenser for børns sundhed.

Det lyder uskyldigt. Et barn ser en reklame, måske mens der ventes på en YouTube-video eller et tv-program skal til at rulle over skærmen. Bare fem minutter.

Uden at tænke over det, vil barnet spise lidt mere, tage lidt ekstra og stopper ikke, som det plejer ved spisetid.

Det er ikke nødvendigvis chokoladebaren fra reklamen, men noget andet fra skuffen eller kantinen.

Og det er netop pointen i et nyt forskningsstudie, som sætter fokus på den usynlige påvirkning.

Læs også: Ny forskning: Der findes ikke én rigtig kost til en sund aldring

Kaloriechok efter fem minutter

Forskerne bag studiet, der blev præsenteret på European Congress on Obesity i Málaga, fulgte 240 børn i alderen 7 til 15 år.

Børnene så enten reklamer for junkfood eller neutrale reklamer uden mad.

Resultatet var tydeligt: Dem, der blev eksponeret for junkfood-reklamer, indtog i gennemsnit 130 kalorier mere på en dag.

Det svarer til to skiver toastbrød – og det efter bare fem minutters reklamer.

Læs også: Derfor ses flere tilfælde af maveonde i december – og sådan mindsker du risikoen

Overraskende nok havde det ingen betydning, om reklamen viste specifik mad eller blot brandnavne.

Og typen af reklame – om det var på en skærm, et reklametavle eller i en podcast – ændrede heller ikke effekten.

Politikerne mangler at tage næste skridt

Storbritannien har besluttet fra oktober at indføre et reklameforbud for junkfood før kl. 21 på TV og hele døgnet online.

Dog påpeger eksperter stadig, at der er huller i lovgivningen.

Læs også: Knoglesundhed handler ikke kun om mælk – disse grøntsager bidrager også

Reklamer uden specifikke produkter er stadig tilladt på busstoppesteder, plakater og sociale medier.

Det er netop disse steder, der bekymrer forskerne. De advarer om, at børn – særligt dem der i forvejen kæmper med overvægt – fortsat vil være sårbare overfor den skjulte manipulation.

Artiklen er baseret på informationer fra The Guardian.

Læs også: Børns indtag af kunstige farvestoffer påvirker deres adfærd

Andre Artikler

Ny test kan opdage Alzheimers sygdom tidligere

Alzheimers opdages ofte sent i sygdomsforløbet, derfor har forskere undersøgt, om en enklere test kan give svar tidligere.

Har du ondt i maven? Stress kan være årsagen

Mange oplever maveproblemer uden en klar fysisk forklaring. I stigende grad peger forskning på mentale belastninger som en overset faktor.

Forbrugertest afslører udfordringer med kemi i ansigtsmasker

En ny forbrugertest viser, at mange ansigtsmasker på markedet indeholder kemiske stoffer, som eksperter anbefaler at undgå.

Over en million dødsfald kunne potentielt være undgået i EU, viser rapport

Nye opgørelser afdækker store forskelle i europæernes risiko for tidlig død.

Ny test kan opdage Alzheimers sygdom tidligere

Alzheimers opdages ofte sent i sygdomsforløbet, derfor har forskere undersøgt, om en enklere test kan give svar tidligere.

Har du ondt i maven? Stress kan være årsagen

Mange oplever maveproblemer uden en klar fysisk forklaring. I stigende grad peger forskning på mentale belastninger som en overset faktor.

Forbrugertest afslører udfordringer med kemi i ansigtsmasker

En ny forbrugertest viser, at mange ansigtsmasker på markedet indeholder kemiske stoffer, som eksperter anbefaler at undgå.