Keto forbedrer dit blodsukker, men der er en bagside

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Ny forskning kaster lys over, hvordan en keto-diæt kan give hurtige forbedringer i blodsukker og vægt.

En lille undersøgelse viser, at en keto-diæten kan være mere effektiv end en middelhavskost, når det kommer til at forbedre metaboliske sundhedsmarkører hos personer med type 2-diabetes.

Men der er en hage: Fordelene ser ud til at aftage efter seks måneder.

Forskerne bag undersøgelsen, som blev udført i Italien og Brasilien, observerede forbedringer i blodsukker, tarmflora, BMI og taljemål hos deltagerne, der fulgte en keto-diæt.

Selvom resultaterne i starten var markant bedre end for dem, der fulgte en middelhavskost, forsvandt forskellene stort set efter et halvt år.

Læs også: Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Hvad er forskellen på de to diæter?

En keto-diæt indebærer en drastisk reduktion af kulhydrater – ofte under 30 gram om dagen.

Det tvinger kroppen til at forbrænde fedt som primær energikilde, som kan føre til hurtigt vægttab og kortsigtede forbedringer i blodsukkeret.

Dog er keto også blevet forbundet med bivirkninger som næringsmangel, forstoppelse og påvirkning af lever og nyrer.

Middelhavskosten, derimod, fokuserer på en balanceret tilgang med sunde fedtstoffer, fuldkorn, fisk, grøntsager og en moderat mængde kulhydrater.

Læs også: 16:8 eller 5:2 faste - begge metoder virker, men forskning peger på hvad der er nemmest at holde

Den er bredt anerkendt som en af de sundeste diæter og er nemmere at fastholde på længere sigt.

Keto eller middelhavskost?

Studiet viser, at keto kan give hurtige forbedringer i blodsukker og vægt, men disse fordele ser ud til at forsvinde efter seks måneder.

Middelhavskosten er et mere langsigtet valg, som stadig giver sundhedsmæssige fordele uden de potentielle risici, der følger med keto.

For dem, der ønsker at tabe sig og kontrollere deres blodsukker, kan keto være en midlertidig løsning, men middelhavskosten er sandsynligvis et bedre valg på lang sigt.

Læs også: Appelsinjuice overrasker forskere i nyt forsøg

Artiklen er baseret på informationer fra Medical News Today.

Læs også: Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Andre Artikler

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Cirka én ud af ti bærer genvarianter der dæmper effekten af GLP-1-medicin, viser nyt internationalt studie.

Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Amerikansk musestudie afdækker en "intestinal hukommelse" i tarmens celler.

Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Hjernen er afhængig af fedt for at kunne fungere normalt. Det gælder især umættede fedtstoffer, som blandt andet...

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Cirka én ud af ti bærer genvarianter der dæmper effekten af GLP-1-medicin, viser nyt internationalt studie.

Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Amerikansk musestudie afdækker en "intestinal hukommelse" i tarmens celler.