Fedme er et voksende problem i mange OECD-lande.
OECD er en international organisation, der samarbejder med over 100 lande om at udvikle viden, analyser og politiske løsninger, som skal skabe stærkere, mere retfærdige og mere bæredygtige samfund.
Ifølge en ny undersøgelse, der blev præsenteret på den årlige European Congress on Obesity (ECO 2026) og beskrevet af News-Medical, havde USA den højeste fedmerate i 2022, mens Japan lå lavest.
Forskerne undersøgte data fra 33 OECD-lande fra 1990 til 2022. Tallene stammer blandt andet fra OECD, WHO og Verdensbanken.
Læs også: Hverdagens sukkerfælde kan ramme din lever
Forskerne fandt store forskelle mellem landene.
Flere latinamerikanske lande havde højere fedme end flere europæiske lande, selv om de i gennemsnit spiser mindre fedt og færre kalorier.
Mere end kost
Undersøgelsen peger på, at fedme ikke kun handler om mad og motion. Arbejdsliv og økonomi kan også spille en stor rolle.
Ifølge forskerne kan lange arbejdsdage føre til mindre tid til motion, mere stress og flere hurtige måltider med usund mad.
Læs også: Ny debat om hvidt brød: Det bekymrer flere sundhedseksperter
Samtidig viste analysen, at højere indkomst ofte hænger sammen med lavere fedme.
Færre arbejdstimer
Resultaterne viste, at færre arbejdstimer hænger sammen med lavere fedme. Hvis arbejdstiden faldt med 1 procent, faldt fedmeraten i gennemsnit med 0,16 procent.
Sammenhængen var stærkest blandt mænd. Forskerne mener derfor, at bedre balance mellem arbejde og fritid kan være vigtigt for folkesundheden.
Kilder: News-Medical og European Congress on Obesity 2026.
Læs også: Disse fødevarer kan støtte en skarp hjerne gennem livet
Læs også: Mange spiser vandmelon om sommeren – forskning peger på flere fordele