Så mange fibre behøver du for at bekæmpe bakterier

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Vil du beskytte dig selv mod skadelige bakterier som E. coli? Dit bedste våben kan være fibre.

Ifølge en ny undersøgelse offentliggjort i Nature Microbiology, kan en fiberrig kost spille en vigtig rolle i at opretholde en sund tarmmikrobiom.

Det hjælper nemlig med at reducere væksten af potentielt farlige mikrober.

Forskere analyserede over 12.000 afføringsprøver fra personer i 45 lande og opdagede, at mennesker med høje niveauer af bakterien Faecalibacterium i deres tarm også havde lavere niveauer af skadelige bakterier som E. coli.

Denne gavnlige bakterie producerer kortkædede fedtsyrer, der dannes, når fiber nedbrydes i tarmen.

Læs også: Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Disse fedtsyrer har vist sig at have en beskyttende effekt mod betændelsestilstande i mave-tarm-kanalen.

Som Alexandre Almeida fra Cambridge University påpeger, er det vores tarmmikrobiom, der spiller en central rolle i at kontrollere væksten af skadelige bakterier.

Denne proces kan være stærkt påvirket af kosten.

Hvor meget har vi brug for?

Ifølge eksperter har voksne brug for omkring 30 gram fiber dagligt for at opnå optimal sundhed.

Læs også: Hvad hvidløg faktisk gør ved dit blodtryk - og hvor meget du skal spise

Desværre når de fleste mennesker kun op på cirka 58 % af denne anbefaling.

Her er nogle fiberrige fødevarer, du kan inkludere i din daglige kost:

  • Fuldkorn: Usødet hvedeklid (14 g fiber per ½ kop) eller havregryn (3 g per kop).
  • Grøntsager: Lima-bønner (13,2 g per kop) eller asparges (2,9 g per kop).
  • Frugter: Hindbær (8 g per kop) eller blåbær (3,6 g per kop).
  • Nødder og frø: Græskarkerner (5,2 g per 28 g) eller hasselnødder (2,8 g per 28 g).

Artiklen er baseret på informationer fra NBC News.

Læs også: Professionelle kokke sværger til dette kartoffeltrick

Andre Artikler

Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Et stort studie kobler lavere sukkerindtag i graviditet og småbarnstid til færre demenstilfælde 60 år senere.

Hvad hvidløg faktisk gør ved dit blodtryk – og hvor meget du skal spise

Meta-analyser peger på en beskeden, men reel blodtrykssænkning hos personer med forhøjet blodtryk.

Kendt medicin kan åbne døren til ny behandling af rygsmerter

Et velkendt lægemiddel kan være på vej til at få en helt ny rolle i behandlingen af rygsygdomme.

Hvad dine øjne og hud kan afsløre om dit kolesterol – uden en blodprøve

Forhøjet kolesterol mærkes sjældent. Men i huden og omkring øjnene kan der optræde tegn du bør kende.

Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Et stort studie kobler lavere sukkerindtag i graviditet og småbarnstid til færre demenstilfælde 60 år senere.

Hvad hvidløg faktisk gør ved dit blodtryk – og hvor meget du skal spise

Meta-analyser peger på en beskeden, men reel blodtrykssænkning hos personer med forhøjet blodtryk.

Kendt medicin kan åbne døren til ny behandling af rygsmerter

Et velkendt lægemiddel kan være på vej til at få en helt ny rolle i behandlingen af rygsygdomme.