Sandheden om plantedrikke – er de sunde?

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Plantedrikke er blevet en fast del af mange danskeres daglige kost som en erstatning for almindelig komælk, men er de egentlig så sunde, som de fremstilles som?

Klassificering af fødevarer
Kigger man nærmere på plantedrikke, såsom havre-, ris-, mandel- eller sojadrik, opdager man, at de ofte er ultraforarbejdede produkter. Det betyder, at de gennemgår mange processer og tilsættes forskellige ingredienser som olie, sukker og stabilisatorer for at opnå en konsistens, der minder om mælk. 

Ifølge Anja Biltoft-Jensen, seniorforsker og forskningsgruppeleder ved DTU Fødevareinstituttet, kategoriseres disse drikke hovedsageligt som ultraforarbejdede. Dette placerer dem i kategori 4 i NOVA-klassificeringssystemet, som bruges til at rangere fødevarer efter, hvor forarbejdede de er. Skalaen går fra 1 til 4, hvor den fjerde kategori anses for at være den mindst sunde.

Ikke alle ultraforarbejdede fødevarer er ens
Ultraforarbejdede fødevarer har længe haft et dårligt ry for at være usunde og forbundet med livsstilssygdomme. Dog understreger Anja Biltoft-Jensen, at man ikke kan skære alle ultraforarbejdede produkter over én kam, efter at mange nye plantebaserede produkter er kommet til.

“Det er ikke som sådan usundt for kroppen at indtage plantedrikke, som det for eksempel er med slik og sodavand, og de stoffer, der er tilsat, er jo godkendt af myndighederne og altså ikke farlige eller giftige”, forklarer Anja Biltoft-Jensen til Videnskab.dk. Dog er der en risiko for, at de kan erstatte mere næringsrige, naturlige fødevarer i kosten, hvilket kan få negative konsekvenser for sundheden.

Læs også: Derfor opstår fødevareallergi - og sådan kan symptomerne behandles

Plantedrikke kan ikke erstatte komælk
Mange bruger plantedrikke som erstatning for komælk, men næringsindholdet er ikke det samme. Forskning fra DTU Fødevareinstituttet viser, at plantedrikke generelt har færre vitaminer og mineraler end komælk. For eksempel er indholdet af kalcium, jod og B12-vitamin markant lavere. En undtagelse er dog E-vitamin, som er vigtigt for immunforsvaret, da plantedrikke indeholder en god mængde af det. Fødevarestyrelsen advarer dog imod risdrikke, som indeholder kræftfremkaldende arsen og bør undgås, især af børn.

Plantemælk kræver omtanke
Selvom plantedrikke kan være en del af en sund kost, skal de bruges med omtanke. De kan ikke uden videre erstatte komælk og bør ikke udgøre en stor del af din daglige kost. Sørg for at få essentielle næringsstoffer fra andre kilder, hvis du vælger plantebaserede alternativer.

Artiklen er baseret på informationer fra Videnskab.dk.

Læs også: Føler du dig udmattet? Mangel på disse vitaminer kan være årsagen

Andre Artikler

Nyt studie: Skinke, pølser og snacks forbindes med øget demensrisiko

Ny forskning peger på, at nogle af de mest almindelige fødevarer i hverdagen kan have betydning for hjernens sundhed senere i livet.

Forskerne fulgte mænd i over tre årtier – nu advarer de om snus

Et svensk studie har fulgt mænd i flere årtier og deres snusindtag - nu viser resultaterne, hvor skadeligt det egentlig er.

Ny forskning afslører uopdagede blodpropper hos tusindvis i risikogrupper

Nye forskningsresultater tyder på, at mange mennesker med kendte risikofaktorer kan have haft alvorlige hjerteproblemer uden nogensinde at opdage det.

Derfor opstår fødevareallergi – og sådan kan symptomerne behandles

Fødevareallergi er en allergisk reaktion på bestemte fødevarer, men sygdommen er relativt sjælden.Symptomerne kan variere fra let...

Nyt studie: Skinke, pølser og snacks forbindes med øget demensrisiko

Ny forskning peger på, at nogle af de mest almindelige fødevarer i hverdagen kan have betydning for hjernens sundhed senere i livet.

Forskerne fulgte mænd i over tre årtier – nu advarer de om snus

Et svensk studie har fulgt mænd i flere årtier og deres snusindtag - nu viser resultaterne, hvor skadeligt det egentlig er.

Ny forskning afslører uopdagede blodpropper hos tusindvis i risikogrupper

Nye forskningsresultater tyder på, at mange mennesker med kendte risikofaktorer kan have haft alvorlige hjerteproblemer uden nogensinde at opdage det.