Tre drikkevarer sættes i forbindelse med øget demensrisiko af ekspert

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Flere populære drikkevarer forbindes i nyere forskning med øget risiko for kognitiv tilbagegang. Advarslen gælder dog ikke kun de åbenlyst usunde valg.

Alzheimers sygdom er den mest udbredte form for demens og rammer millioner af mennesker verden over.

Sygdommen udvikler sig gradvist og påvirker hukommelse og hjernen.

Ifølge den thailandske sundhedsside Sanook.com har den amerikanske læge Dr. Sarabh Sethi i en TikTok-video peget på, at visse drikkevarer kan have betydning for risikoen, selvom forskningen ikke giver entydige svar.

Sukker og stofskifte

Dr. Sarabh Sethi fremhæver ifølge Sanook.com sportsdrikke som et eksempel på drikkevarer med højt sukkerindhold.

Læs også: Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

De indeholder ofte meget sukker og næsten ingen fibre, hvilket kan få blodsukkeret til at stige hurtigt. Over tid kan det føre til insulinresistens.

Ifølge den rapporterede forskning forbindes denne tilstand i flere studier med øget risiko for demens. Der er dog tale om sammenhænge og ikke bevis for direkte årsag.

Alkohol og søvn

Alkohol nævnes for sin påvirkning af søvnen. God søvn er vigtig for hjernen, da den hjælper med at fjerne affaldsstoffer.

Ifølge National Institutes of Health, kan mangel på søvn midt i livet øge risikoen for demens. Alkohol kan derfor indirekte spille en rolle.

Læs også: Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Det overraskende valg

Sukkerfri sodavand opfattes ofte som et sundere alternativ, men ifølge Dr. Sarabh Sethi kan kunstige sødemidler påvirke tarmens bakterier, og derved også forværre hjernens ydeevne.

Et studie, offentliggjort i American Academy of Neurology, fandt, at personer med det højeste indtag af kunstige sødemidler havde en markant hurtigere tilbagegang i hukommelse og tænkning end dem med lavt indtag.

@doctorsethimd

Dr Sethi : Avoid These 3 Harmful Drinks to Protect Your Brain ‼️ #brain #health #healtips

♬ original sound – Doctor Sethi ⚡️

Kilder: Sanook.com, Dagens.dk, TikTok, National Institutes of Health og American Academy of Neurology.

Læs også: 16:8 eller 5:2 faste - begge metoder virker, men forskning peger på hvad der er nemmest at holde

Læs også: Ét stykke mørk chokolade om dagen: hvad der sker i dit hjerte og dine blodkar

Andre Artikler

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Cirka én ud af ti bærer genvarianter der dæmper effekten af GLP-1-medicin, viser nyt internationalt studie.

Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Amerikansk musestudie afdækker en "intestinal hukommelse" i tarmens celler.

Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Hjernen er afhængig af fedt for at kunne fungere normalt. Det gælder især umættede fedtstoffer, som blandt andet...

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Cirka én ud af ti bærer genvarianter der dæmper effekten af GLP-1-medicin, viser nyt internationalt studie.

Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Amerikansk musestudie afdækker en "intestinal hukommelse" i tarmens celler.