Banebrydende forskning: Sådan kan du forebygge demens fra en tidlig alder

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

En ny undersøgelse afslører, at der findes 14 risikofaktorer for demens, som mange måske ikke er klar over. Den gode nyhed er, at nogle af disse faktorer kan påvirkes med enkle ændringer i hverdagen. 

Er demens uundgåeligt?
Ifølge en omfattende undersøgelse, som blev præsenteret af forskere ved den internationale Alzheimers-konference, kan op mod halvdelen af alle demenstilfælde forebygges eller forsinkes. Professor Gill Livingston fra University College London, som står bag undersøgelsen, udtaler: “Mange mennesker rundt om i verden tror, at demens er uundgåeligt, men det er det ikke. Vores rapport konkluderer, at du kan øge dine chancer betydeligt for at undgå demens eller forsinke sygdommen”.

Her er en liste over de 14 forskellige risikofaktorer, opdelt efter livsfaser. Forskerne har i deres undersøgelse vurderet, hvor stor en procentdel af risikoen for at udvikle demens, der kan tilskrives hver enkelt af disse faktorer.

Risikofaktorer tidligt i livet:

  • Lavere uddannelse (5%)

Risikofaktorer midt i livet:

Læs også: Gennembrud for millioner nyrepatienter: Medicin viser ny effekt

  • Høretab (7%)
  • Højt kolesterol (7%)
  • Depression (3%)
  • Skade på hoved eller hjerne (3%)
  • Fysisk inaktivitet (2%)
  • Diabetes (2%)
  • Rygning (2%)
  • Højt blodtryk (2%)
  • Fedme (1%)
  • Overdrevet alkoholforbrug (1%)

Risikofaktorer i slutningen af livet:

  • Få sociale kontakter (5%)
  • Luftforurening (3%)
  • Synstab (2%)

Tag kontrol nu
Forskerne understreger, at selvom nogle risikofaktorer, som luftforurening og høretab, kan være svære at påvirke, er der stadig meget, man kan gøre selv. Det er aldrig for tidligt eller for sent at handle, og selv små ændringer i livsstilen kan gøre en stor forskel. Så hvorfor ikke starte med at være mere fysisk aktiv og holde hjernen i gang? Det kan måske være nøglen til et liv uden demens.

Artiklen er baseret på informationer fra The Guardian, The Lancet og Dagens.no.

Læs også: Ringen for ørerne kan være et tidligt faresignal

Andre Artikler

Gennembrud for millioner nyrepatienter: Medicin viser ny effekt

Et nyt studie viser, at et kendt lægemiddel kan hjælpe patienter med kronisk nyresygdom uden diabetes.

Sådan påvirker mørk chokolade hjertet ifølge kardiologer

Mørk chokolade bliver ofte fremhævet som et sundere alternativ til mælkechokolade.Kardiologer peger ifølge Parade på, at den...

Hvor meget alkohol er sikkert? Nyt studie giver et klart svar

En ny undersøgelse udfordrer opfattelsen af, at små mængder alkohol kan være uskadelige.

1,5 millioner mennesker undersøgt: Disse drikke kan være forbundet med leverkræft

En stor international undersøgelse har set nærmere på, om forskellige typer læskedrikke kan påvirke risikoen for leverkræft.

Gennembrud for millioner nyrepatienter: Medicin viser ny effekt

Et nyt studie viser, at et kendt lægemiddel kan hjælpe patienter med kronisk nyresygdom uden diabetes.

Sådan påvirker mørk chokolade hjertet ifølge kardiologer

Mørk chokolade bliver ofte fremhævet som et sundere alternativ til mælkechokolade.Kardiologer peger ifølge Parade på, at den...

Hvor meget alkohol er sikkert? Nyt studie giver et klart svar

En ny undersøgelse udfordrer opfattelsen af, at små mængder alkohol kan være uskadelige.