Langtidsbrug af smertestillende kan mindske risikoen for Alzheimers

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Ny forskning viser, at længere tids brug af almindelige smertestillende midler kan være forbundet med en lavere risiko for demens.

Lægemidler, såsom ibuprofen og aspirin, er velkendte midler mod smerter, feber og betændelsestilstande.

Men deres mulige indflydelse på demens har længe været genstand for videnskabelig interesse.

En ny undersøgelse, offentliggjort i Journal of the American Geriatrics Society, har undersøgt sammenhængen mellem langtidsbrug af smertestillende medicin og risikoen for demens.

Forskerne analyserede data fra 11.745 personer og fandt, at personer, der havde brugt midlerne i mere end to år, havde en lavere risiko for at udvikle demens.

Læs også: Tandkødsbetændelse kan øge din risiko for hjerteanfald: Her er forbindelsen

Omvendt var kortere tids brug af midlerne forbundet med en svagt øget risiko for demens.

Det samlede forbrug af den smertestillende medicin havde dog ingen direkte effekt på demensrisikoen, hvilket tyder på, at eksponeringens varighed snarere end den samlede dosis kan spille en afgørende rolle.

Betændelse som en mulig faktor

Forskerne bag studiet mener, at betændelsestilstande i kroppen kan være en væsentlig faktor i udviklingen af demens.

Da den smertestillende medicin er kendt for at dæmpe betændelse, kan dette forklare den mulige beskyttende effekt ved langtidsbrug.

Læs også: Tusindvis af børn rammes af overset tandsygdom

Begrænsninger og forsigtighed

Selvom resultaterne er interessante, har studiet visse begrænsninger.

Det er en observationsundersøgelse, hvilket betyder, at man ikke kan fastslå en direkte årsagssammenhæng mellem smertestillende medicin og lavere demensrisiko.

Derudover blev undersøgelsen primært udført på hvide deltagere i Holland, hvilket kan begrænse resultaternes generaliserbarhed.

En anden vigtig faktor er, at smertestillende medicin kan have alvorlige bivirkninger, herunder mavesår, hjerteproblemer og nyreskader.

Læs også: Kontorforsøget du skal lytte til: At stå op efter frokost kan sænke dit blodsukker med op til 43 procent

Derfor advarer eksperter mod at begynde at tage midlerne udelukkende for at reducere demensrisikoen.

Artiklen er baseret på informationer fra Medical News Today.

Læs også: Derfor er vand bare så vigtigt: Selv lidt tørst kan påvirke dit humør og din koncentration

Andre Artikler

Disse kosttilskud er sat i forbindelse med leverskader

Kosttilskud bliver ofte forbundet med sundhed, men nogle af de mest populære produkter kan påvirke leveren negativt. Her...

Tandkødsbetændelse kan øge din risiko for hjerteanfald: Her er forbindelsen

Din mundhygiejne påvirker mere end tænderne. Hjertet lytter også med.

Tusindvis af børn rammes af overset tandsygdom

Plettede tænder kan være tegn på en overset sygdom, som rammer langt flere børn, end mange tror.

Oppustet mave og mavekramper? Den kost der hjælper 3 ud af 4 med irritabel tarm

Efter 20 års forskning ved Monash University peger studier på, at en lav FODMAP-diæt kan lindre symptomerne hos op mod tre ud af fire med irritabel tarm.

Disse kosttilskud er sat i forbindelse med leverskader

Kosttilskud bliver ofte forbundet med sundhed, men nogle af de mest populære produkter kan påvirke leveren negativt. Her...

Tandkødsbetændelse kan øge din risiko for hjerteanfald: Her er forbindelsen

Din mundhygiejne påvirker mere end tænderne. Hjertet lytter også med.

Tusindvis af børn rammes af overset tandsygdom

Plettede tænder kan være tegn på en overset sygdom, som rammer langt flere børn, end mange tror.