Nyt studie: Skinke, pølser og snacks forbindes med øget demensrisiko

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Ny forskning peger på, at nogle af de mest almindelige fødevarer i hverdagen kan have betydning for hjernens sundhed senere i livet.

Mange spiser dagligt fødevarer med lang holdbarhed og mange tilsætningsstoffer. Det gælder blandt andet pålæg, morgenmadsprodukter, chips, kiks og færdigretter.

Et nyt amerikansk studie publiceret i American Journal of Public Health har undersøgt, hvordan den type mad kan hænge sammen med udviklingen af demens.

Hvad er ultraforarbejdet mad?

Ifølge British Heart Foundation citeret af The Sun er ultraforarbejdede fødevarer produkter, der ofte indeholder ingredienser, som man normalt ikke bruger i et almindeligt køkken.

Det kan være konserveringsmidler, smagsforstærkere, sødestoffer og farvestoffer.

Læs også: Læger ser flere unge med mundhulekræft: Disse tegn bliver ofte overset

Gruppen omfatter blandt andet skinke, pølser, sodavand, morgenmadsprodukter, instant retter og forskellige snacks.

Forskerne fulgte deltagerne

Studiet fulgte mere end 5.300 voksne amerikanere gennem en periode på ti år.

Forskerne understreger, at studiet ikke kan bevise, at fødevarerne direkte forårsager demens.

Resultaterne passer dog med anden forskning, der viser, at ultraforarbejdet mad kan påvirke hjernens funktion.

Læs også: Forskerne fulgte mænd i over tre årtier – nu advarer de om snus

Ifølge University of Liverpool citeret af The Sun kan denne type kost også øge risikoen for overvægt, type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme, som alle er kendte risikofaktorer for demens.

58 procent risiko

Studiets mest markante resultat var, at personer med et højt dagligt indtag af ultraforarbejdede fødevarer havde 58 procent højere risiko for at udvikle demens.

Forskerne fandt også en 46 procent højere risiko for mild kognitiv svækkelse.

Særligt forarbejdet kød som bacon, pølser og skinke var forbundet med den største risiko.

Læs også: Ny forskning afslører uopdagede blodpropper hos tusindvis i risikogrupper

Samtidig havde personer, der spiste flest minimalt forarbejdede fødevarer som frugt, grøntsager og fuldkorn, 41 procent lavere risiko for demens.

Kilder: The Sun, American Journal of Public Health og British Heart Foundation.

Læs også: Derfor opstår fødevareallergi - og sådan kan symptomerne behandles

Andre Artikler

Læger ser flere unge med mundhulekræft: Disse tegn bliver ofte overset

Mundhulekræft forbindes ofte med ældre mennesker, men læger ser nu flere tilfælde blandt yngre voksne. Mange patienter overser...

Forskerne fulgte mænd i over tre årtier – nu advarer de om snus

Et svensk studie har fulgt mænd i flere årtier og deres snusindtag - nu viser resultaterne, hvor skadeligt det egentlig er.

Ny forskning afslører uopdagede blodpropper hos tusindvis i risikogrupper

Nye forskningsresultater tyder på, at mange mennesker med kendte risikofaktorer kan have haft alvorlige hjerteproblemer uden nogensinde at opdage det.

Derfor opstår fødevareallergi – og sådan kan symptomerne behandles

Fødevareallergi er en allergisk reaktion på bestemte fødevarer, men sygdommen er relativt sjælden.Symptomerne kan variere fra let...

Læger ser flere unge med mundhulekræft: Disse tegn bliver ofte overset

Mundhulekræft forbindes ofte med ældre mennesker, men læger ser nu flere tilfælde blandt yngre voksne. Mange patienter overser...

Forskerne fulgte mænd i over tre årtier – nu advarer de om snus

Et svensk studie har fulgt mænd i flere årtier og deres snusindtag - nu viser resultaterne, hvor skadeligt det egentlig er.

Ny forskning afslører uopdagede blodpropper hos tusindvis i risikogrupper

Nye forskningsresultater tyder på, at mange mennesker med kendte risikofaktorer kan have haft alvorlige hjerteproblemer uden nogensinde at opdage det.