Ny metode kan hjælpe børn med læsevanskeligheder – og det kræver ikke flere bøger

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Fundene har betydning for, hvordan undervisning bør organiseres i fremtiden.

At læse og skrive er komplekse og unikke færdigheder, som spiller en afgørende rolle i det moderne samfund. Og det har stor betydning allerede fra barndommen.

Blandt andet viser undersøgelser, at vanskeligheder med at læse og stave er forbundet med dårligere karakterer i skolen, øget risiko for at droppe ud og færre jobmuligheder som voksen, fortæller lektor Jacob Wienecke fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Indenfor de seneste ti år har der været gennemført en del forskning på området, men de forskellige studier har primært peget på sundhedsmæssige fordele og i mindre grad fundet klare konklusioner i forhold til indlæring.

Men nu har en forskergruppe fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet – i samarbejde med blandt andre Nationalt Videnscenter for Læsning på Københavns Professionshøjskole – lavet en analyse på tværs af alle de eksisterende studier. Og der er godt nyt.

Læs også: 10 ting du bør gøre mellem dine træninger for at få bedre resultater

Det skriver Københavns Universitet i en pressemeddelelse.

Bevægelse og læring skal kobles meningsfuldt sammen

Den nye undersøgelse viser, at der er et potentiale i at bruge fysisk aktivitet som en del af undervisningen.

Bevægelsen skal blot integreres målrettet med det faglige indhold.

Studierne understreger dermed, at det ikke er bevægelsen i sig selv, men måden den anvendes på, der er afgørende for effekten, fortæller Ole Emil Jensen, videnskabelig assistent på Institut for Idræt og Ernæring og medforfatter til den videnskabelige artikel.

Læs også: Den bedste mad før en lang løbetur – sådan optimerer du din energi

“Resultaterne viser, at hvis den fysiske aktivitet er meningsfuldt tæt forbundet med undervisningens faglige indhold, så leder det til mærkbare forbedringer af børns læse- og staveudvikling”, udtaler han og fortsætter:

“Det kan for eksempel være, at børnene som en del af undervisningen former de bogstaver med kroppen, som de skal lære. Det har en langt bedre læringseffekt, end hvis bevægelsen foregår uden en direkte kobling til undervisningen”.

Studiet viste, at bevægelsen primært styrker elevernes bogstavkendskab.

Det vil sige genkendelse og navngivning af bogstaver og forståelsen af, hvilken lyd hvert bogstav repræsenterer, samt deres ordgenkendelse og stavning.

Læs også: Test dig selv: Er din cykelform bedre end gennemsnittet?

Modsat kunne man se at i de studier, hvor den fysisk aktivitet ikke var integreret i den faglige indlæring – som “Brain Breaks” hvor eleverne rejser sig og er fysisk aktive i fem minutter i midten af timen – der var der kun en lille eller ingen faglig effekt.

Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.

Læs også: Test dig selv: Er din lungekapacitet bedre end gennemsnittet?

Andre Artikler

Kan du høre mig? Tegnene på høretab, du ikke må ignorere

At høre dårligt kan snige sig ind på os uden, at vi selv opdager det. Små ændringer i...

Sund og lækker påskedessert: Chokolade-avocadomousse med bær

Påsken behøver ikke være fyldt med sukkerholdige desserter for at være lækker.

Disse 10 madvarer bør du undgå, når du er gravid

Når du er gravid, er det vigtigt at være opmærksom på, hvad du spiser. Nogle fødevarer kan indeholde...

Disse fødevarer kan skade barnets hjerne under graviditeten

Et nyt studie afslører en markant sammenhæng mellem usunde kostvaner under graviditeten og udviklingsforstyrrelser hos børn.

Kan du høre mig? Tegnene på høretab, du ikke må ignorere

At høre dårligt kan snige sig ind på os uden, at vi selv opdager det. Små ændringer i...

Sund og lækker påskedessert: Chokolade-avocadomousse med bær

Påsken behøver ikke være fyldt med sukkerholdige desserter for at være lækker.

Disse 10 madvarer bør du undgå, når du er gravid

Når du er gravid, er det vigtigt at være opmærksom på, hvad du spiser. Nogle fødevarer kan indeholde...