Er middelhavskost blot endnu en populær trend?

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Middelhavskosten har vundet stor popularitet de seneste år og bliver ofte fremhævet som en af de sundeste kostformer. Men er denne diæt virkelig så effektiv, som den hævdes at være, eller er det bare endnu en trend?

Tilbage i 1950’erne afslørede en stor international undersøgelse, The Seven Countries Study, at mænd fra middelhavsområdet havde lavere risiko for hjertesygdomme end deres jævnaldrende i andre dele af verden. Dette førte til en nærmere undersøgelse af deres kostvaner, som er rig på frugt, grøntsager, fuldkorn, nødder, magre proteiner og sunde fedtstoffer. Siden da har middelhavskosten været centrum for mange diskussioner om, hvad der egentlig gør en kost sund.

Forskningen
En af de mest markante fordele ved middelhavskosten er dens positive effekt på hjertesundheden. En undersøgelse udført af forskere fra Department of Medicine, Division of Geriatrics og Nutritional Science ved Washington University i St. Louis, Missouri, viser, at denne kost kan reducere risikoen for hjerteanfald og slagtilfælde samt bidrage til vægttab.

Desuden har kosten vist sig at stabilisere blodsukkeret, hvilket gør den særligt velegnet til at forebygge type 2-diabetes. En omfattende gennemgang af forskningen af blandt andet forskere fra Institute of Neuroscience ved Trinity College Dublin peger også på, at middelhavskosten kan mindske aldersrelaterede kognitive problemer og dermed beskytte hjernen.

På trods af disse positive resultater, er der også skeptikere, der mener, at middelhavskosten ikke nødvendigvis er løsningen for alle. Vægttab, et af de mål, mange håber at opnå med denne kost, kræver stadig fokus på kalorieindtag, da mange af de sunde fødevarer, som olivenolie og nødder, er kalorietunge. Det betyder, at selv om man følger middelhavskosten, kan det være nødvendigt at holde øje med portionsstørrelser for at undgå vægtøgning.

Læs også: Hverdagens sukkerfælde kan ramme din lever

Er middelhavskost godt?
Middelhavskosten er ikke kun sund, den er også videnskabeligt understøttet. Ifølge eksperter som Dr. Sean Heffron, forebyggende kardiolog ved NYU Langone Health, er middelhavskosten en af de få diæter, der har solid forskning bag sig. Det er ikke blot en trend, men en livsstil, der over tid har vist sig at kunne forbedre sundheden markant.

Artiklen er baseret på informationer fra The New York Times og Healthline.

Læs også: Ny debat om hvidt brød: Det bekymrer flere sundhedseksperter

Andre Artikler

Er du ældst, mellemst eller yngst? Forskere afslører forskellen på søskendes intelligens

Store undersøgelser tyder på, at din placering i søskendeflokken kan påvirke både intelligens, personlighed og den rolle, du får i familien.

Ny forskning: Fem minutters bøn kan mindske smerter og angst

Et nyt studie har undersøgt, om en enkel aktivitet efter et lægebesøg kan gøre en forskel for patienter med smerter og angst.

Defibrillator kan have reddet Christian Eriksens liv – sådan fungerer den

Christian Eriksen kollapsede under Danmarks venskabskamp mod Ukraine og blev efterfølgende kørt til hospitalet til yderligere undersøgelser.Episoden...

Stort dansk studie finder sammenhæng mellem nitrat i drikkevand og demens

Ny forskning peger på, at det måske ikke kun er, hvad du spiser, men også hvad du drikker, der kan påvirke risikoen for demens senere i livet.

Er du ældst, mellemst eller yngst? Forskere afslører forskellen på søskendes intelligens

Store undersøgelser tyder på, at din placering i søskendeflokken kan påvirke både intelligens, personlighed og den rolle, du får i familien.

Ny forskning: Fem minutters bøn kan mindske smerter og angst

Et nyt studie har undersøgt, om en enkel aktivitet efter et lægebesøg kan gøre en forskel for patienter med smerter og angst.

Defibrillator kan have reddet Christian Eriksens liv – sådan fungerer den

Christian Eriksen kollapsede under Danmarks venskabskamp mod Ukraine og blev efterfølgende kørt til hospitalet til yderligere undersøgelser.Episoden...