Alkohol forårsager 5% af alle kræfttilfælde – Så meget må du drikke

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Mange forbinder ikke et glas vin eller en øl med kræft. Men forskning viser, at alkohol kan være skyld i op mod 5% af alle nye kræfttilfælde og kræftrelaterede dødsfald. Denne sammenhæng kommer som en overraskelse for de fleste og understreger behovet for større bevidsthed om alkoholens sundhedsskadelige virkninger.

Alkohol har en direkte indvirkning på kroppen, og forskere har fundet frem til, at alkoholindtag kan medføre kemiske og fysiske ændringer, som øger risikoen for kræft.

Når kroppen nedbryder ethanol – den type alkohol, der findes i drikkevarer – dannes der et stof, der er kendt for at være kræftfremkaldende. 

Desuden kan alkohol irritere og inflamme organer og væv, hvilket kan forårsage DNA-mutationer og give grobund for kræftceller.

Kroppen har også ekstra svært ved at optage vigtige vitaminer og mineraler efter et indtag af alkohol, som hjælper med at forhindre kræft.

Læs også: Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Kvinder er særligt udsatte, da alkohol kan øge østrogenniveauerne, som i sidste ende kan fremme væksten af kræft.

Derudover kan alkohol være med til at forårsage vægtøgning, som også bliver forbundet med kræft.

Alkoholens påvirkning af kroppens organer

Alkohol kan øge risikoen for kræft i flere forskellige dele af kroppen.

Leverens hovedfunktion er at filtrere blod og fjerne giftstoffer, herunder alkohol, men tungt alkoholforbrug kan skade levercellerne og fordoble risikoen for leverkræft.

Læs også: Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Mund og hals er også i risikozonen. Her har man noget af den stærkeste dokumentation: Personer, der drikker meget, har op til fem gange så stor risiko for kræft i disse områder.

Også spiserøret er i fare, især i form af den aggressive og dødelige kræfttype, planocellulært karcinom.

For mænd er risikoen for tyktarms- og endetarmskræft betydeligt højere, især hvis de drikker meget.

For kvinder stiger risikoen for brystkræft proportionalt med alkoholindtaget.

Læs også: Dine plejeprodukter kan gemme skjulte kemikalier - selv dem mærket "fri for phthalater"

Hvor meget alkohol kan give kræft?

Selvom det er uklart, om det at begrænse alkoholindtaget kan sænke risikoen for kræft, er det tydeligt, at risikoen stiger, jo mere man drikker.

Det er især farligt at drikke mere end fire genstande om dagen. Dog er risikoen også større, hvis du blot drikker mere end tre genstande om ugen.

Moderat forbrug defineres som op til en genstand om dagen for kvinder og op til to for mænd.

Mange tror måske ikke, at de drikker meget, men virkeligheden er ofte, at mængden af alkohol i glas og cocktails kan være højere end forventet.

Læs også: Dine negle afslører mere om dit helbred end du tror: disse tegn bør du kende

Artiklen er baseret på informationer fra WebMD.

Læs også: Det kan være sikkert at stoppe kolesterolmedicin efter de 75 - hvis din risiko er lav

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.

Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Effekten er reel, men beskeden, og koffeinen har en pris for de søvnfølsomme.

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.