Fup eller fakta? Rødbedesaft kan lindre ømme muskler

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Rødbedesaft er blevet udråbt til et vidundermiddel mod ømme muskler, og den påstand florerer på flere medier. Men er der hold i det, eller er det blot fup? Nu giver en professor sit bud på, om rødbedesaft virkelig har den effekt, som mange håber på.

Kemien i rødbedesaften
Rødbedesaft indeholder store mængder af nitrat, som bliver omdannet til nitrit, når det drikkes. Dernæst bliver det videreomdannet til nitrogenmonoxid, som kan få blodkarrene til at udvide sig, hvilket øger blodgennemstrømningen til musklerne, og teoretisk set hjælper dem med at hele hurtigere. Selvom det kan lyde lovende, er der en bagside ved det høje nitratindhold. Ifølge Fødevarestyrelsen kan nitrat være skadeligt i store mængder, især for børn. Derfor frarådes det at drikke rødbedesaft regelmæssigt, da det kan påvirke iltoptagelsen negativt.

Skepsis
Flere studier har forsøgt at bevise rødbedesaftens gavnlige effekt, men der er grund til at være skeptisk. De fleste forsøg er udført på meget fysisk aktive mennesker som eliteatleter, og det er tvivlsomt, om resultaterne kan overføres til almindelige motionister. 

Desuden har mange af disse studier små deltagergrupper, hvilket gør resultaterne mindre pålidelige. Derudover har der også været en økonomisk interesse bag, da flere af de relevante studier er finansieret af virksomheder, der producerer grøntsager.

Ikke et mirakelmiddel
Selvom rødbedesaft måske har en vis effekt for atleter, er det næppe løsningen på muskelømhed for den gennemsnitlige træningsentusiast. Anton Pottegård, professor i brug af lægemidler på Syddansk Universitet, ser med stor skepsis på studierne, da effekten er begrænset. Derudover skal man samtidig kigge på de potentielle risici ved nitrat. Han konkluderer, at den nuværende viden på området ikke er tilstrækkelig til, at han kan anbefale rødbedesaft som en løsning på ømme muskler.

Læs også: Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Artiklen er baseret på informationer fra Videnskab.dk.

Læs også: Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.

Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Effekten er reel, men beskeden, og koffeinen har en pris for de søvnfølsomme.

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.