Advarselsmærker og reklameforbud gav færre overvægtige børn

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Nye forskningsresultater viser, at politiske tiltag mod usunde fødevarer kan gøre en forskel for børns vægt.

Mange lande har forsøgt at bekæmpe overvægt med enkelte initiativer, som for eksempel afgifter på sodavand, skriver HealthDay.

Nu tyder ny forskning på, at en samlet indsats kan være mere effektiv.

Studiet, som er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift The Lancet, peger på, at flere forskellige regler kan arbejde sammen og skabe bedre resultater.

Strammere regler

I 2016 indførte Chile en lov, der skulle gøre det lettere for forbrugere at vælge sundere fødevarer.

Læs også: Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

Produkter med højt indhold af sukker, salt, mættet fedt eller kalorier skulle have tydelige advarselsmærker på emballagen.

Samtidig blev salget af usunde produkter begrænset på skoler, og markedsføring rettet mod børn blev forbudt.

Ifølge forskerne blev reglerne yderligere strammet i 2018 og 2019, men disse ændringer er ikke med i den aktuelle analyse.

Færre børn med overvægt

Forskerne analyserede oplysninger om mere end 300.000 chilenske skolebørn mellem fire og seks år.

Læs også: Oppustethed rammer millioner: Nu peger forskere på ny forklaring

De sammenlignede udviklingen før og efter lovens indførelse.

Resultaterne viste, at risikoen for overvægt eller fedme faldt inden for de første 18 måneder.

Risikoen blev reduceret med 2,9 procent blandt piger og 2,4 procent blandt drenge.

Forskerne vurderer, at selv små forbedringer kan have stor betydning senere i livet.

Læs også: Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Overvægt i barndommen er nemlig forbundet med en højere risiko for blandt andet diabetes, forhøjet blodtryk og hjerte-kar-sygdomme, ifølge The Lancet.

Læs også: Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Andre Artikler

Surdejsbrød vs. hvidt brød: hvad der faktisk sker med dit blodsukker efter de to

Effekten hænger på syren i brødet, og det er langtfra alt der kaldes surdej, der har den.

Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

En stor undersøgelse viser en sammenhæng mellem kaffe og leverens sundhed.

Op mod halvdelen mangler dette mineral – og det mærkes direkte på din søvn

Magnesium er nøglespiller for både melatonin og GABA, og en overraskende stor andel af voksne får ikke nok.

Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Ny forskning undersøger, om udbredte kosttilskud reelt beskytter ældre mod fald og knoglebrud.

Surdejsbrød vs. hvidt brød: hvad der faktisk sker med dit blodsukker efter de to

Effekten hænger på syren i brødet, og det er langtfra alt der kaldes surdej, der har den.

Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

En stor undersøgelse viser en sammenhæng mellem kaffe og leverens sundhed.

Op mod halvdelen mangler dette mineral – og det mærkes direkte på din søvn

Magnesium er nøglespiller for både melatonin og GABA, og en overraskende stor andel af voksne får ikke nok.