Eksplosiv stigning i salg af energidrikke: Hjerneforsker afslører risici

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Forbruget af energidrikke er steget eksplosivt i Danmark de seneste par år, og det er ikke længere kun de unge, der griber ud efter dåserne fyldt med koffein og sukker. Men hvor skadelige er det egentlig for kroppen?

Danskernes vaner
En undersøgelse fra Consumer Panel Services viser, at antallet af danske husstande, der har købt en energidrik mindst én gang i løbet af året, er steget med 90 procent fra 2019 til 2024. Den største vækst er at finde blandt de ældre, hvor energidrikke bruges til at opretholde energi og fokus i krævende situationer. 

Ifølge hjerneforsker Troels Wesenbjerg Kjær kan en enkelt energidrik være gavnlig for ældre, når de har brug for ekstra energi: “De kemiske forbindelser i hjernen bliver svagere med alderen, så det kan være godt at få pisket dem i gang en gang imellem. Men hvis man vænner hjernen til kun at kunne præstere under påvirkningen af energidrik, så er der et problem”, udtaler han til B.T.

Risici ved energidrikke
Energidrikke kan give et midlertidigt boost, men de har også en række negative effekter. For meget koffein kan øge blodtrykket og skabe en ubalance i hjernen, hvilket kan føre til øget stress og søvnproblemer. “Hjernen består af både et ubevidst og bevidst hjernesystem. Det ubevidste, der kaldes ur-hjernen, kan blive stresset, hvis man går ind og piller for meget ved balancerne”, forklarer Troels Wesenbjerg Kjær. 

Seniorrådgiver Lea Bredsdorff fra DTU Fødevareinstituttet forklarer, at energidrikke får hjernen til at ignorere kroppens naturlige behov for søvn og mad. Desuden markedsføres energidrikke ofte som værende fulde af vitaminer, men ifølge hende får de fleste allerede tilstrækkeligt med vitaminer gennem kosten. Vitaminerne i energidrikke bidrager derfor ikke væsentligt til sundheden. “Min vurdering er, at der overhovedet ikke er noget godt i dem”, fastslår Lea Bredsdorff.

Læs også: Æg og kolesterol: hvad hæver faktisk dit LDL - og det er ikke det du tror

Presset på politikerne stiger
Flere organisationer, herunder Forbrugerrådet Tænk, presser nu på for at begrænse salget af energidrikke, især til børn og unge. Henrik Dammen Nielsen fra Fødevarestyrelsen fortæller, at man i øjeblikket rådgiver politikerne om de sundhedsmæssige risici ved energidrikke. “Vi forklarer om de risici, der er forbundet med energidrikke, og henviser også til de forsøgsordninger, der har været i lande, som eksempelvis Rumænien, Polen, Litauen og Letland, hvor det er forbudt at sælge energidrikke til børn og unge”, siger han til B.T. Dog mener han ikke, at der er et forbud på vej, men snarere en regulering af koffein- og sukkerindholdet i de forskellige drikke.

Artiklen er baseret på informationer fra B.T.

Læs også: Sult og dårligt humør: det er ikke dit blodsukker der styrer dit sind - hvad er det så?

Andre Artikler

Forskere overraskede: Rødbedejuice og tyggegummi gav lavere blodtryk

Et mindre studie tyder på, at en særlig kombination kan hjælpe kroppen med at sænke blodtrykket i en kort periode.

Nyt studie: 15 minutters rask gang slår tre timers slentretur

Amerikansk kohortestudie tyder på at tempoet vejer tungere end tiden når du går for helbredet.

Æg og kolesterol: hvad hæver faktisk dit LDL – og det er ikke det du tror

Nyt randomiseret forsøg peger på, at det er mættet fedt, ikke æggene, der driver LDL-tallet op.

Sult og dårligt humør: det er ikke dit blodsukker der styrer dit sind – hvad er det så?

Nyt studie vender op og ned på "hangry"-forklaringen: Det er den bevidste sultfornemmelse, ikke blodsukkeret, der trækker humøret ned.

Forskere overraskede: Rødbedejuice og tyggegummi gav lavere blodtryk

Et mindre studie tyder på, at en særlig kombination kan hjælpe kroppen med at sænke blodtrykket i en kort periode.

Nyt studie: 15 minutters rask gang slår tre timers slentretur

Amerikansk kohortestudie tyder på at tempoet vejer tungere end tiden når du går for helbredet.

Æg og kolesterol: hvad hæver faktisk dit LDL – og det er ikke det du tror

Nyt randomiseret forsøg peger på, at det er mættet fedt, ikke æggene, der driver LDL-tallet op.