Sociale behov styrer måltidet
Gamere spiser ikke nødvendigvis junkfood, fordi de er ligeglade med deres sundhed, men fordi sociale aktiviteter ofte prioriteres. Ifølge Thomas Skelly fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi vælger mange gamere hurtige måltider som færdigretter, når de bor alene, for hurtigt at komme tilbage til onlinefællesskaberne.
“I hverdagen drives gamere, ligesom andre unge, i nogen grad af behovet for et hurtigt måltid. Men når de samles til større events, er der en indgroet kultur med usunde spisevaner, ofte skyllet ned med energidrikke og sodavand. Det er i høj grad her, stereotyperne stammer fra”, forklarer Kristian Haulund Jensen fra Aarhus Universitet, der sammen med Thomas Skelly har undersøgt emnet.
LÆS OGSÅ: Forskning afslører den mest usunde junkfood
Kønsforskelle
Forskerne fandt også markante kønsforskelle. Kvindelige gamere er mere opmærksomme på sundhed og renlighed i hjemmet, mens mandlige gamere oftere vælger det hurtigste og nemmeste måltid.
Thomas Skelly påpeger, at dette i høj grad hænger sammen med samfundets forventninger til kvinder om at være præsentable og have styr på hjemmet.
En ny forståelse af gamere
Forskningen udfordrer den stereotype opfattelse af gamere som usunde og ligeglade med deres omgivelser. I stedet viser den, at madvalget er tæt forbundet med sociale behov og kønsroller.
Artiklen er baseret på informationer fra Ritzau.
LÆS OGSÅ: Diætistens råd: Disse 8 fødevarer bør du med fordel spise dagligt
LÆS OGSÅ: Is skal give patienter på landets hospitaler kræfterne tilbage