Systemet, der hedder Logis, sender automatisk de fleste af de såkaldte a-kørsler ud.
A-kørsler er dem, hvor der er tale om potentielt livstruende situationer, og hvor ambulancen derfor skal være fremme hurtigst muligt.
Det skriver Region Hovedstaden i en pressemeddelelse.
Konkret overvåger systemet hele regionen og sender på under ét sekund den nærmest egnede transport afsted.
Ifølge formand for Sundhedsudvalget Jacob Rosenberg (C) er det afgørende at have et vedvarende fokus på, hvor man kan optimere.
“Selvom vores ambulancer i forvejen når rigtig hurtigt frem til borgeren, er det vigtigt for os hele tiden at se på, om vi kan gøre nogle processer hurtigere og nemmere, og derfor er det rigtig positivt, at systemet kan bidrage til at nedbringe ventetiden”, siger han.
Fra politisk side er der sat et mål om, at 93% af a-kørslerne skal være fremme hos patienten indenfor 15 minutter.
Ser man overordnet på regionen, opfylder 98,7 procent af alle a-kørslerne dét mål.
LÆS OGSÅ: Så mange udrykninger har nytåret bragt med sig
Godt for både borgere og medarbejdere
Også hos Region Hovedstadens Akutberedskab glæder man sig over, at systemet har vist gode resultater.
Det gavner nemlig både patienterne og de ansatte.
“Vi sparer tid i forhold til manuelt at skulle sende alle transporterne ud. Når det skal gå hurtigt, er det en stor hjælp for vores medarbejdere, at systemet overtager nogle af opgaverne”, siger Anja Erikson, der er chef for AMK Vagtcentralen, der omfatter 1-1-2 og disponering af ambulancerne.
Derfor undersøger man i Akutberedskabet nu muligheden for at brede systemet ud, så andre former for opgaver også kan blive sendt automatisk.
Det betyder dog ikke, at medarbejderne bliver overflødige.
“Som med så meget andet teknologi, er der situationer, en computer ikke kan gennemskue, og hvor det kræver, at der er et menneske bag. Derfor er det godt, at vi har et miks, så vi hele tiden kan optimere situationerne, både for borgerne og for de ansatte”, siger Akutberedskabets direktør, Thomas Reimann.
Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.
LÆS OGSÅ: Så mange har været i digital kontakt med lægen i 2024
LÆS OGSÅ: Ny undersøgelse: Over hver tiende opkald til Lægevagten er unødvendige