101 lande undersøgt: Disse madvaner vil forlænge din levetid

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Et banebrydende studie fra The University of Sydney har analyseret kostvaner i 101 lande for at finde ud af, om plante- eller dyreprotein giver de bedste betingelser for et langt liv.

Resultaterne er markante og måske overraskende for nogle.

Spis mere planteprotein

Foto: Shutterstock.com

Lande med høj tilgængelighed af plantebaserede proteiner som linser, tofu og kikærter har generelt en længere forventet levetid.

Det viser, at grøn mad er gavnlig for sundheden.

Læs også: Sådan kan én avocado om dagen påvirke dit hjerte og din tarmflora

Begræns indtaget af rødt kød

Foto: Shutterstock.com

Rødt kød, især forarbejdet som bacon og pølser, placerer sig i den “dårligste ende”, når det gælder sundhed.

Det øger blandt andet risikoen for kræft i tyk- og endetarmen.

Fisk er et sundt alternativ

Free raw salmon fish fillets“/ CC0 1.0

Selvom animalsk protein generelt er mindre fordelagtigt, er fisk en vigtig undtagelse.

Det er et sundt animalsk produkt, som kan være en god del af kosten for dem, der ikke ønsker at spise helt plantebaseret.

Læs også: Én skål havregryn om dagen: hvad der faktisk sker med dit kolesterol og blodsukker

Følg AHEI-kostplanen

Foto: Shutterstock.com

Den såkaldte Alternative Healthy Eating Index (AHEI), udviklet på Harvard University, anbefaler en kost baseret på grøntsager, frugt, fuldkorn, bælgfrugter og sundt fedt – og viser tydelig sammenhæng med sund aldring.

Spis mindre forarbejdet mad

Foto: Shutterstock.com

Uanset om det drejer sig om kød eller andre fødevarer, bør du undgå forarbejdede produkter.

Sukkerholdige drikke, raffineret korn og tilsat salt hører ikke hjemme i en livsforlængende kost.

Kosten midt i livet er afgørende

Foto: Shutterstock.com

Et studie fra Københavns Universitet viser, at hvad vi spiser i 40-50-års alderen, har stor betydning for, hvor sundt vi ældes – fysisk, mentalt og kognitivt.

Læs også: Din gurkemejedrik kan dæmpe betændelse - men kun hvis den er lavet på én bestemt måde

Det er dog aldrig for sent at spise sundere.

Børn har gavn af animalsk protein

Foto: Shutterstock.com

Studiet viser, at børn under fem år faktisk kan have sundhedsmæssige fordele ved at spise mere animalsk protein – især fordi det mindsker spædbørnsdødelighed.

Rigere lande spiser mere kød

Foto: Shutterstock.com

Lande som USA, Sverige og Australien har højere tilgængelighed af animalsk protein, men det er ikke lig med længere levetid.

Tværtimod viser data, at planteprotein korrelerer bedre med sundhed.

Læs også: Sådan øger du vægten på en sund måde

Velstand og befolkning er medregnet

Foto: Shutterstock.com

Studiet har taget højde for befolkningstal og økonomisk velstand, hvilket gør resultaterne mere robuste og mindre påvirkede af eksterne faktorer.

Fødevarestyrelsens kostråd bliver bekræftet

Foto: Shutterstock.com

Studiets konklusioner stemmer godt overens med de officielle danske kostråd: Spis mindre kød, undgå forarbejdet kød og gå efter en plantebaseret kost.

Artiklen er baseret på informationer fra TV 2.

Læs også: Ultraforarbejdet mad kan fremskynde din hjernes aldring - og effekten er målbar

Andre Artikler

Nyresygdom giver sjældent symptomer: 7 tegn du bør kende alligevel

Kronisk nyresygdom rammer op mod hver tiende voksne dansker, men de fleste opdager det aldrig i tide.

Sådan kan én avocado om dagen påvirke dit hjerte og din tarmflora

Et stort amerikansk forsøg tegner et mere nuanceret billede end den populære sundhedsfortælling.

9 tegn på en underaktiv skjoldbruskkirtel, som mange forveksler med aldring

Symptomerne kommer snigende, og de lægges ofte til side som almindelig alderdom.

Én skål havregryn om dagen: hvad der faktisk sker med dit kolesterol og blodsukker

Både FDA og EFSA har godkendt en konkret dosis havrefiber som kolesterolsænkende. Her er tallene.

Nyresygdom giver sjældent symptomer: 7 tegn du bør kende alligevel

Kronisk nyresygdom rammer op mod hver tiende voksne dansker, men de fleste opdager det aldrig i tide.

Sådan kan én avocado om dagen påvirke dit hjerte og din tarmflora

Et stort amerikansk forsøg tegner et mere nuanceret billede end den populære sundhedsfortælling.

9 tegn på en underaktiv skjoldbruskkirtel, som mange forveksler med aldring

Symptomerne kommer snigende, og de lægges ofte til side som almindelig alderdom.