Nye forskning afslører, at fillers kan skade ansigtets blodkar

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Kosmetiske fillers bruges af mange, men ny viden rejser spørgsmål om sikkerhed og kontrol.

Fillers i ansigtet er blevet almindelige, men proceduren er ikke uden risiko.

Ifølge BBC News advarer læger om, at injektioner i sjældne tilfælde kan blokere blodkar.

Det kan føre til alvorlige skader som hudtab eller nedsat syn. Risikoen er lille, men konsekvenserne kan være alvorlige, hvis noget går galt.

Flere fagfolk mener derfor, at sikkerheden omkring behandlingerne bør styrkes.

Læs også: Prøv sæt dig-rejs dig-testen: din score kan afsløre din risiko for tidlig død

Især peges der på manglende ensartede standarder for, hvordan indgrebene udføres, og hvem der må udføre dem.

Scanninger afslører problemer

Advarslerne bygger på et internationalt studie ledet af Dr. Rosa Sigrist fra University of São Paulo, som vil blive præsenteret på Radiological Society of North America årsmøde.

Hendes forskerhold har brugt ultralyd til at undersøge 100 patienter, som fik komplikationer efter fillerbehandlinger.

Studiet dækker data fra seks lande og perioden 2022 til 2025, skriver BBC News.

Læs også: Kelly Rowland deler sine vigtigste råd til lindring af eksem

Ultralydsscanningerne viste, at blodgennemstrømningen i ansigtet var blokeret i mange af tilfældene.Både mindre og større blodkar var ramt.

Ifølge forskerne viser resultaterne, at skaderne kan være mere alvorlige end tidligere antaget.

Krav om nye regler

Ifølge Dr. Rosa Sigrist er områder omkring næsen særligt følsomme, fordi blodkarrene her hænger sammen med vigtige dele af hovedet.

Hun anbefaler, at klinikker bruger ultralyd før injektioner for at undgå fejl.

Læs også: Forarbejdet kød står i samme kræftkategori som tobak: Men din risiko er langt mindre

Kilder: BBC News og Radiological Society of North America årsmøde.

Læs også: Disse 8 tegn kan betyde, at du har type 2-diabetes uden at vide det

Andre Artikler

Prøv sæt dig-rejs dig-testen: din score kan afsløre din risiko for tidlig død

Et nyt studie af godt 4.000 voksne kobler evnen til at rejse sig fra gulvet direkte til risikoen for at dø tidligt.

Sådan kan fed fisk to gange om ugen påvirke dit hjerte og dine blodkar

American Heart Association anbefaler fed fisk to gange om ugen, og forskningen peger konsekvent på at gevinsten kommer fra fisken, ikke fra kapslen.

Kelly Rowland deler sine vigtigste råd til lindring af eksem

Kelly Rowland har ændret flere vaner i sin hverdag for at håndtere sin hudsygdom.

Sover du altid dårligt den første nat på et nyt sted? Her er den biologiske forklaring

Det er ikke indbildning. Hjernen tænder en indbygget vagt, når du skal sove i uvante omgivelser.

Prøv sæt dig-rejs dig-testen: din score kan afsløre din risiko for tidlig død

Et nyt studie af godt 4.000 voksne kobler evnen til at rejse sig fra gulvet direkte til risikoen for at dø tidligt.

Sådan kan fed fisk to gange om ugen påvirke dit hjerte og dine blodkar

American Heart Association anbefaler fed fisk to gange om ugen, og forskningen peger konsekvent på at gevinsten kommer fra fisken, ikke fra kapslen.

Kelly Rowland deler sine vigtigste råd til lindring af eksem

Kelly Rowland har ændret flere vaner i sin hverdag for at håndtere sin hudsygdom.