Forskning viser, at læsning kan være med til at forlænge livet

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Læsning bliver ofte set som ren afslapning, men forskning viser, at vanen kan have betydning for både hjernen og livslængden.

Flere internationale studier har undersøgt, hvordan regelmæssig læsning påvirker mennesker over tid, især i takt med at befolkningen bliver ældre.

Sociale og mentale gevinster

Læsning har ifølge psykologisk forskning betydning for sociale og følelsesmæssige evner.

Raymond Mar fra York University påpeger overfor National Geographic, at især skønlitteratur kan styrke evnen til at forstå andre menneskers tanker og følelser.

Det er relevant, fordi ensomhed i dag betragtes som en alvorlig sundhedsrisiko.

Læs også: Efter årtiers venten er en solcremeingrediens nu blevet godkendt

I en europæisk sammenhæng, hvor flere lever alene og bliver ældre, kan læsning fungere som et lavpraktisk supplement til andre forebyggende tiltag.

Hjernen holdes aktiv

Ifølge et 14 år langt studie fra 2020 publiceret i International Psychogeriatrics, havde voksne, der ofte deltog i mentalt stimulerende aktiviteter som læsning, en langsommere forringelse af deres kognitive evner.

Et andet studie publiceret i JAMA Neurology fra samme år viste, at personer, som havde læst og skrevet gennem hele livet, oplevede langsommere hukommelsestab, også når der var tegn på Alzheimers sygdom.

Forskerne forklarer, at hjernen gennem læsning bliver bedre til at håndtere alderens forandringer, selvom sygdomsprocesser fortsat er til stede.

Læs også: X-Men-skuespiller afslører brystkræftdiagnose - her er tegnene du skal kende

Et længere liv

Ifølge et studie publiceret i Social Science & Medicine levede personer over 50 år, der regelmæssigt læste bøger, i gennemsnit næsten to år længere end dem, der ikke læste.

Studiet fulgte mere end 3.600 voksne over 12 år og tog højde for faktorer som uddannelse, indkomst og helbred.

Resultaterne fra alle undersøgelserne tyder på, at læsning i sig selv kan bidrage positivt til et længere liv.

Kilder: National Geographic, International Psychogeriatrics, JAMA Neurology og Social Science & Medicine.

Læs også: Refluks kan øge kræftrisikoen – nu tester forskere probiotika

Læs også: Gennembrud: Sclerose kan måske opdages 10 år tidligere

Andre Artikler

Efter årtiers venten er en solcremeingrediens nu blevet godkendt

Forbrugere kan snart få adgang til en ny type solcreme. Godkendelsen kommer efter mere end 20 år uden nye ingredienser.

X-Men-skuespiller afslører brystkræftdiagnose – her er tegnene du skal kende

Brystkræft rammer også mænd, selv om det sker sjældent. En kendt skuespiller har nu delt sin diagnose.

Sådan kan tomater påvirke din krop, hvis du spiser dem hver dag

Tomater er blandt de mest populære frugter i mange køkkener og bruges i alt fra salater til saucer....

Glem kartoflerne: Derfor bør du spise pastinak

Pastinak får opmærksomhed på grund af sin smag og sine ernæringsmæssige egenskaber.

Efter årtiers venten er en solcremeingrediens nu blevet godkendt

Forbrugere kan snart få adgang til en ny type solcreme. Godkendelsen kommer efter mere end 20 år uden nye ingredienser.

X-Men-skuespiller afslører brystkræftdiagnose – her er tegnene du skal kende

Brystkræft rammer også mænd, selv om det sker sjældent. En kendt skuespiller har nu delt sin diagnose.

Sådan kan tomater påvirke din krop, hvis du spiser dem hver dag

Tomater er blandt de mest populære frugter i mange køkkener og bruges i alt fra salater til saucer....