Så meget D-vitamin anbefaler eksperterne – og hvornår det kan blive et problem

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

D-vitamin er for mange et fast dagligt tilskud, især i vintermånederne. Nu advarer sundhedsmyndigheder mod, at for høje doser kan være skadelige.

D-vitamin forbindes ofte med stærke knogler og et sundt helbred. Derfor tager mange et dagligt tilskud, især i de mørke måneder.

Men NHS advarer mod, at for høje doser kan gøre mere skade end gavn.

Tidligere cheffarmaceut Jana Abelovska forklarer, hvorfor D-vitamin adskiller sig fra mange andre vitaminer, og hvorfor man skal passe på med at tage for mange.

“Tag ikke for meget D-vitamin. Fordi det er et fedtopløseligt vitamin, kan det ophobes i kroppen lettere end andre vitaminer”, forklarer hun til Surrey Live.

Læs også: Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Når for meget bliver skadeligt

Ifølge NHS kan et for højt indtag over længere tid føre til forhøjet kalkindhold i blodet, også kaldet hypercalcæmi. Det kan belaste både hjerte, nyrer og knogler.

Derfor har NHS fastsat en klar grænse. Indtager man mere end 100 mikrogram dagligt gennem længere tid, vurderes det som sundhedsskadeligt for både voksne og unge.

Daglige anbefalinger

De officielle anbefalinger ligger lavere. For de fleste er den anbefalede daglige dosis 10 mikrogram.

For voksne op til 70 år er anbefalingen 15 mikrogram. Gravide, ammende og små børn nævnes som grupper, der ofte har behov for ekstra opmærksomhed.

Læs også: Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

NHS understreger samtidig, at behovet varierer over året og kommer an på mængden af sollys, som der er i det enkelte land.

Kilder: Pensionist.dk, LADbible, NHS og Surrey Live.

Læs også: Hvad hvidløg faktisk gør ved dit blodtryk - og hvor meget du skal spise

Andre Artikler

Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Fedtlever hænger ofte sammen med livsstil og kost.Heldigvis kan ændringer i de daglige vaner være med til...

Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Et stort studie kobler lavere sukkerindtag i graviditet og småbarnstid til færre demenstilfælde 60 år senere.

Hvad hvidløg faktisk gør ved dit blodtryk – og hvor meget du skal spise

Meta-analyser peger på en beskeden, men reel blodtrykssænkning hos personer med forhøjet blodtryk.

Kendt medicin kan åbne døren til ny behandling af rygsmerter

Et velkendt lægemiddel kan være på vej til at få en helt ny rolle i behandlingen af rygsygdomme.

Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Fedtlever hænger ofte sammen med livsstil og kost.Heldigvis kan ændringer i de daglige vaner være med til...

Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Et stort studie kobler lavere sukkerindtag i graviditet og småbarnstid til færre demenstilfælde 60 år senere.

Hvad hvidløg faktisk gør ved dit blodtryk – og hvor meget du skal spise

Meta-analyser peger på en beskeden, men reel blodtrykssænkning hos personer med forhøjet blodtryk.