Sådan kan mælk påvirke din krop, hvis du drikker det hver dag

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Mælk har længe været omdiskuteret, men forskning viser, at det kan have flere sundhedsmæssige fordele.

Her får du et overblik over, hvad der faktisk sker i kroppen ved dagligt indtag, ifølge EatingWell.

Styrker dine knogler

Foto: Shutterstock.com

Mælk indeholder både calcium og D-vitamin, som er afgørende for at opbygge og vedligeholde stærke knogler.

D-vitamin hjælper kroppen med at optage calcium, hvilket kan være med til at forebygge knogleskørhed.

Læs også: Derfor opstår fødevareallergi - og sådan kan symptomerne behandles

God kilde til protein

Foto: Shutterstock.com

Mælk fungerer som en vegetarisk proteinkilde, som bidrager til kroppens opbygning og vedligeholdelse af muskler og væv.

Støtter vægttab eller vægtbalance

Foto: Shutterstock.com

Kombinationen af kulhydrater, protein og fedt i mælk gør den mættende, hvilket kan hjælpe med at regulere sult og dermed støtte en sund vægt.

Giver energi til kroppen

Foto: Shutterstock.com

Kulhydraterne i mælk bidrager med energi, som hjælper kroppen med at fungere optimalt i hverdagen.

Øger mæthedsfornemmelsen

Foto: Shutterstock.com

Protein og fedt i mælk kan gøre, at du føler dig mere mæt efter indtag, hvilket kan gøre det lettere at spise balanceret.

Læs også: Føler du dig udmattet? Mangel på disse vitaminer kan være årsagen

Påvirker ikke nødvendigvis vægten negativt

Foto: Shutterstock.com

Forskning publiceret i The New England Journal of Medicine viser, at mælk og mejeriprodukter ikke fører til vægtøgning, men heller ikke nødvendigvis til vægttab.

Betydning for type-2 diabetes

Foto: MKPhoto12 / Shutterstock.com

Et studie publiceret i Clinical Nutrition peger på, at mælk ikke viste en øget effekt i at udvikle prædiabetes.

Resultaterne er dog ikke entydige, eksempelvis viste et andet studie publiceret i Cardiovascular Endocrinology & Metabolism, en positiv sammenhæng mellem udviklingen af prædiabetes og mælk.

Effekt på hjertesundheden

Foto: Shutterstock.com

Der findes modstridende resultater, men nogle undersøgelser, eksempelvis et studie publiceret i Nutrition & Metabolism, viser, at mejeriprodukter kan være forbundet med lavere risiko for hjerte-kar-sygdomme og slagtilfælde.

Læs også: Ny undersøgelse: Kosttilskud hjalp deltagere med at holde vægten efter slankekur

Kan bidrage til bedre hjernefunktion

Foto: Shutterstock.com

Indtag af mælk er i et studie publiceret i Nutrients koblet til lavere risiko for kognitiv tilbagegang og sygdomme som Alzheimers.

Giver vigtige næringsstoffer

Foto: Shutterstock.com

Et glas mælk indeholder blandt andet vitamin B12, calcium og kalium samt protein og fedt, som er vigtige for kroppen.

Problemer ved laktoseintolerans

Foto: Shutterstock.com

Personer med mangel på enzymet laktase kan opleve fordøjelsesproblemer ved indtag af mælk, da de ikke kan nedbryde laktose.

Relevant ved allergi

Foto: Shutterstock.com

Mælkeallergi kan gøre det nødvendigt helt at undgå mælk og mejeriprodukter.

Læs også: Hverdagens sukkerfælde kan ramme din lever

Kræftrisici

Foto: Shutterstock.com

Forskning publiceret i Nutrients peger på, at et højt indtag kan være forbundet med lavere risiko for visse kræftformer som tyk- og endetarmskræft, mens sammenhængen med andre kræftformer stadig er uklar.

Det kan bruges i mange retter

Foto: Shutterstock.com

Mælk er en alsidig ingrediens, der kan anvendes i smoothies, supper, saucer og desserter for at give en cremet konsistens.

Kilder: EatingWell, The New England Journal of Medicine, Clinical Nutrition, Cardiovascular Endocrinology & Metabolism, Nutrition & Metabolism og Nutrients.

Læs også: Ny debat om hvidt brød: Det bekymrer flere sundhedseksperter

Andre Artikler

Læger ser flere unge med mundhulekræft: Disse tegn bliver ofte overset

Mundhulekræft forbindes ofte med ældre mennesker, men læger ser nu flere tilfælde blandt yngre voksne. Mange patienter overser...

Nyt studie: Skinke, pølser og snacks forbindes med øget demensrisiko

Ny forskning peger på, at nogle af de mest almindelige fødevarer i hverdagen kan have betydning for hjernens sundhed senere i livet.

Forskerne fulgte mænd i over tre årtier – nu advarer de om snus

Et svensk studie har fulgt mænd i flere årtier og deres snusindtag - nu viser resultaterne, hvor skadeligt det egentlig er.

Ny forskning afslører uopdagede blodpropper hos tusindvis i risikogrupper

Nye forskningsresultater tyder på, at mange mennesker med kendte risikofaktorer kan have haft alvorlige hjerteproblemer uden nogensinde at opdage det.

Læger ser flere unge med mundhulekræft: Disse tegn bliver ofte overset

Mundhulekræft forbindes ofte med ældre mennesker, men læger ser nu flere tilfælde blandt yngre voksne. Mange patienter overser...

Nyt studie: Skinke, pølser og snacks forbindes med øget demensrisiko

Ny forskning peger på, at nogle af de mest almindelige fødevarer i hverdagen kan have betydning for hjernens sundhed senere i livet.

Forskerne fulgte mænd i over tre årtier – nu advarer de om snus

Et svensk studie har fulgt mænd i flere årtier og deres snusindtag - nu viser resultaterne, hvor skadeligt det egentlig er.