Dette sker i kroppen, hvis du spiser brombær hver dag

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Brombær er ikke kun en sød snack. Ifølge eksperters udtalelser til Parade kan de små bær påvirke både energi, fordøjelse, hud og hjerte positivt.

Her er de vigtigste effekter ved at spise brombær regelmæssigt.

Du kan få mere stabil energi

Foto: Shutterstock.com

Brombær påvirker blodsukkeret mindre end sukkerholdige snacks. Det kan give mere stabile energiniveauer i løbet af dagen og mindske følelsen af energidyk.

Blodsukkeret bliver mere stabilt

Foto: Shutterstock.com

Selvom brombær smager sødt, er de lavglykæmiske. Kulhydraterne optages langsomt, hvilket hjælper med at undgå store udsving i blodsukkeret.

Læs også: Bælgfrugter flere gange om ugen: Et nordisk studie fandt to målbare gevinster

Du kan opleve bedre humør

Foto: Shutterstock.com

Ifølge Parade siger diætister kan stabile blodsukkerniveauer også have betydning for humøret og give mere mental klarhed.

Maven kan fungere bedre

Foto: Shutterstock.com

Brombær indeholder meget fiber, som hjælper med at støtte normale afføringsvaner og holde fordøjelsen i gang.

Risikoen for forstoppelse kan blive mindre

Foto: Shutterstock.com

Eksperterne forklarer, at fibrene i brombær kan gøre afføringen blødere og mere regelmæssig, hvilket kan hjælpe mod forstoppelse.

Du kan føle dig mere mæt

Foto: Shutterstock.com

Brombær er kaloriefattige, men fiberrige. Kombinationen kan give en længere mæthedsfornemmelse og mindske overspisning og overvægt, ifølge et studie publiceret i Molecules.

Læs også: Harvard fulgte 210.000 personer i 32 år: Det betød en håndfuld nødder fem gange i ugen

Din søde tand kan blive mindre

Foto: Shutterstock.com

Når blodsukkeret holdes mere stabilt, kan trangen til sukkerholdige snacks også falde, ifølge eksperterne.

Risikoen for type 2-diabetes

Foto: Shutterstock.com

Diætisterne peger på forskning publiceret i International Journal of Molecular Sciences, der viser, at brombær kan være gavnlige i forhold til forebyggelse af type 2-diabetes på grund af deres fiber- og antioxidantindhold.

Hjertet kan få gavn af brombær

Foto: Shutterstock.com

Regelmæssigt indtag af brombær forbindes i et studie offentliggjort i Nutrition Reviews med forbedringer i det gode HDL-kolesterol, mindre inflammation og bedre blodtryk.

Mindre inflammation

Foto: Shutterstock.com

Brombær indeholder polyfenoler og anthocyaniner, som kan hjælpe med at reducere oxidativt stress og inflammation i kroppen.

Læs også: Hakket oksekød halter efter på protein – her finder du de mest proteinrige udskæringer

Huden kan se sundere ud

Foto: Shutterstock.com

Det høje indhold af C-vitamin kan støtte kollagenproduktionen i huden, viser et studie offentliggjort i Nutrients mens væskeindholdet hjælper med hydrering.

Immunforsvaret kan blive styrket

Foto: Shutterstock.com

C-vitaminet i brombær kan også støtte immunforsvaret og hjælpe kroppen med at komme sig hurtigere efter sygdom.

Hjernen kan blive bedre beskyttet

Foto: Shutterstock.com

Et studie publiceret i Molecules viser, at fødevarer med mange anthocyaniner forbindes med langsommere aldersrelateret kognitiv tilbagegang og lavere risiko for Alzheimers sygdom, hvoraf brombær er en af dem.

Brombær kan støtte balance og koordination

Foto: Shutterstock.com

Et dyrestudie også publiceret i Molecules viste, at indtag af brombær forbedrede balance, koordination og kognitive funktioner.

Læs også: Æg og kolesterol: hvad hæver faktisk dit LDL - og det er ikke det du tror

Kilder: Parade, Molecules, International Journal of Molecular Sciences, Nutrition Reviews og Nutrients.

Læs også: Sult og dårligt humør: det er ikke dit blodsukker der styrer dit sind - hvad er det så?

Andre Artikler

Sådan kan du følge med i nyhederne uden at blive overvældet

Den konstante strøm af nyheder kan være svær for hjernen at håndtere, fordi den ikke er skabt til...

Bælgfrugter flere gange om ugen: Et nordisk studie fandt to målbare gevinster

Bælgfrugter regelmæssigt på tallerkenen giver målbart lavere LDL-kolesterol og lavere fasteblodsukker, ifølge et studie bag Nordiske Næringsstofanbefalinger 2023.

Sover du mere end 8 timer om natten? Det kan fremskynde aldringen af dine organer

Nyt Nature-studie fra Columbia University peger på et snævert søvnvindue for langsommere organaldring.

Forskere finder ny mulig årsag til muskelsmerter ved statinbehandling

Forskere har undersøgt, hvorfor nogle personer får muskelsmerter af statiner.

Sådan kan du følge med i nyhederne uden at blive overvældet

Den konstante strøm af nyheder kan være svær for hjernen at håndtere, fordi den ikke er skabt til...

Bælgfrugter flere gange om ugen: Et nordisk studie fandt to målbare gevinster

Bælgfrugter regelmæssigt på tallerkenen giver målbart lavere LDL-kolesterol og lavere fasteblodsukker, ifølge et studie bag Nordiske Næringsstofanbefalinger 2023.

Sover du mere end 8 timer om natten? Det kan fremskynde aldringen af dine organer

Nyt Nature-studie fra Columbia University peger på et snævert søvnvindue for langsommere organaldring.