Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

En stor undersøgelse viser en sammenhæng mellem kaffe og leverens sundhed.

Et nyt studie, som er offentliggjort i tidsskriftet Clinical Gastroenterology and Hepatology, har undersøgt, om kaffe kan have betydning for leverens sundhed.

Forskerne fulgte mere end 355.000 raske voksne i omkring 13 år.

Deltagerne besvarede spørgsmål om deres kost og drikkevaner, og forskerne sammenholdt svarene med oplysninger om deres helbred, skriver HealthDay.

Flere tegn på en sund lever

MR-scanninger viste, at personer, som drak kaffe, i gennemsnit havde mindre fedt, betændelse og arvæv i leveren. Blodprøver pegede også på en bedre leverfunktion.

Læs også: Oppustethed rammer millioner: Nu peger forskere på ny forklaring

Ifølge forskerne gjaldt sammenhængen både for almindelig kaffe og koffeinfri kaffe. Det kan betyde, at andre stoffer end koffein har betydning.

Forskerne understreger dog, at der er behov for mere forskning for at finde den præcise forklaring.

Lavere risiko

Undersøgelsen viste, at personer med et højere kaffeindtag havde en lavere risiko for alvorlig leversygdom.

De, som drak fem eller flere kopper om dagen, havde 32 procent lavere risiko for skrumpelever, 47 procent lavere risiko for leverkræft og 42 procent lavere risiko for at dø af leversygdom sammenlignet med personer, der drak mindre kaffe.

Læs også: Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Forskerne anbefaler dog ikke, at man begynder at drikke så meget kaffe.

Ifølge studiet kunne den mulige fordel allerede ses ved en til to kopper om dagen, mens den stærkeste sammenhæng blev fundet ved tre til fire kopper dagligt.

Læs også: Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Andre Artikler

Op mod halvdelen mangler dette mineral – og det mærkes direkte på din søvn

Magnesium er nøglespiller for både melatonin og GABA, og en overraskende stor andel af voksne får ikke nok.

Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Ny forskning undersøger, om udbredte kosttilskud reelt beskytter ældre mod fald og knoglebrud.

10 minutters morgenlys kan forbedre din aftenssøvn – og det handler ikke om vitamin D

Det er ikke aftenskærmen, men de første minutter efter du vågner, der styrer nattesøvnen.

Oppustethed rammer millioner: Nu peger forskere på ny forklaring

Mange skyder skylden på gluten, men eksperter mener, at årsagen til den oppustede mave ofte skal findes et helt andet sted.

Op mod halvdelen mangler dette mineral – og det mærkes direkte på din søvn

Magnesium er nøglespiller for både melatonin og GABA, og en overraskende stor andel af voksne får ikke nok.

Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Ny forskning undersøger, om udbredte kosttilskud reelt beskytter ældre mod fald og knoglebrud.

10 minutters morgenlys kan forbedre din aftenssøvn – og det handler ikke om vitamin D

Det er ikke aftenskærmen, men de første minutter efter du vågner, der styrer nattesøvnen.